آفتاب
رئیس دانشگاه فرق و مذاهب اسلامی قم:

وحدت، تنها راه حل مشکلات جامعه مسلمین است

وحدت، تنها راه حل مشکلات جامعه مسلمین است

رئیس دانشگاه فرق و مذاهب اسلامی قم وحدت را تنها راه حل مشکلات جامعه مسلمین دانست و رهنمودهای مقام معظم رهبری را از محوری‌ترین راهکارهای مشکل گشا در راه مقابله با جریانات تندرو سلفی و تکفیری در جهان اسلام عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه چهارمحال و بختیاری، مهدی فرمانیان در کارگاه تبیین جریانات سلفی گری و تکفیری و خطر آن برای جهان اسلام به تبیین جریانات سلفی موجود در جهان اسلام پرداخت و عقاید و تفکرات آنها را به همراه زمینه و تاریخچه پیدایش‌شان تشریح کرد.

وی افزود: چهار جریان سلفی وهابیت، دیوبندیه، اخوان المسلمین و القاعده در حال حاضر وجود دارند و به فعالیت مشغول هستند که دارای اشتراکات و افتراقاتی با هم هستند.

رئیس دانشکده مذاهب اسلامی قم، با اشاره به این‌که «سلفی‌ها با مسلمانان اهل سنت نیز مخالف هستند» اظهار کرد: مسایل سیاسی و بخصوص قدرت فزاینده تشیع در جهان اسلام که ارکان قدرت‌های استکباری را به لرزه درآورده است برگرفته از تأثیر انقلاب اسلامی ایران است و دشمنی آمریکا و حمایت آن از جریانات سلفی برای مقابله با این موج فزاینده است.

وی به تشریح تفکرات و عقاید وهابیون پرداخت و گفت: از نظر وهابی‌ها، توسل و تمسک به اولیاء الله شرک است و شرک جلی باعث کفر می‌شود و بنابراین مسلمانانی که به اولیای الهی متوسل می‌شوند کافر هستند و یا باید کشته شوند یا اینکه دوباره اسلام بیاورند.

به گفته وی، در 100 سال اخیر جریانات وهابی اقدام به قتل بیش از 100 هزار نفر از مسلمانان آن هم از اهل سنت کرده‌اند که به دلیل تفاوت عقاید آنها با وهابیون بوده است.

این استاد حوزه و دانشگاه، منبع حمایتی وهابیون را دلارهای نفتی و قدرت سیاسی آمریکا عنوان کرد و کنفرانس اسلامی را نیز ملعبه‌ای در دست عربستان سعودی دانست که به دنبال ترویج تفکرات وهابی است.

وی، جریان دیوبندیه را از دیگر جریانات سلفی عنوان کرد که مؤسس آن شاله ولی الله دهلوی بوده و برخی افکار وهابیت را پذیرفته است و با راه اندازی جماعت التبلیغ این تفکرات را در جوامع اسلامی ترویج می‌کنند.

فرمانیان، سپاه صحابه را از خروجی‌های جماعت التبیلغ دانست و تصریح کرد: سپاه صحابه، به دنبال مجازات کسانی است که به صحابی و همسران پیامبر توهین می‌کنند و در حال حاضر علی رغم ممنوعیت فعالیت این تشکل از نظر دولت پاکستان، دارای 500 دفتر در این کشور است.

رئیس دانشگاه فرق و مذاهب اسلامی قم همچنین به تشریح جریان اخوان المسلمین پرداخت و گفت: این جریان، اختلافات فاحشی با وهابیت دارد و معتقد به تقریب مذاهب اسلامی و مردم‌سالاری دینی و دارای 38 پایگاه در کشورهای مختلف است که مسئول این دفاتر مستقل از هم فعالیت می‌کنند و بعضاً متمایل به تفکرات موجود در آن کشورها شده‌اند و برخی از آنها تا حد سکولار تغییر عقیده داده‌اند.

فرمانیان، جریان القاعده را نیز توضیح داد و مبدأ این جریان را کشور مصر دانست که جهاد را مانند نماز واجب عینی می‌دانند و با جذب جوانان تندور به دنبال پیشبرد اهداف خود هستند و آمریکایی‌ها از این جریان در زمان‌های مختلف استفاده کرده‌اند تا به نیات شوم خود در برابر مسلمانان برسند.

انتهای پیام

کد N79896

وبگردی