آفتاب

مقایسه نیویورک تایمز از روحانی 2014 با خاتمی 2004 در اجلاس داووس

مقایسه نیویورک تایمز از روحانی 2014 با خاتمی 2004 در اجلاس داووس

تهران-ایرنا-روزنامه آمریکاییˈنیویورک تایمزˈ سخنرانی رییس جمهوری اسلامی ایران دراجلاس جهانی داووس را به سخنان ده سال قبلˈسید محمد خاتمیˈ رییس جمهوری اسبق ایران درهمین نشست شبیه دانست و نوشت: با این حال روحانی درقیاس با خاتمی رویکردی اعتدال گرایانه تر در پیش گرفته است.

دراین گزارش که روز شنبه به قلم ˈمارک لندلرˈ نوشته شده، آمده است: وقتی حسن روحانی رییس جمهوری ایران توانست با انتقال پیام خود در باره نیات صلح آمیز و تمایل جمهوری اسلامی ایران به گفت وگو، توجه همگان را در داووس سوییس متوجه خود کند خاطرات ده سال قبل یعنی محمد خاتمی رییس جمهوری اسبق این کشور را در اذهان زنده کرد که دقیقا همین پیام را درمجمع جهانی اقتصاد در همین شهر به مخاطبان خود اعلام کرد.

مقایسه ظاهری این دوشخصیت نشان دهنده تغییراتی است که ایران طی ده سال گذشته دستخوش آن بوده است.

روحانی پنجشنبه گذشته گفت ایران نسبت به ˈتعامل سازندهˈ با جهان مصمم است و قصد دستیابی به سلاح هسته ای را ندارد در سال 2004 نیز خاتمی گفت ˈهر کجا که احساس کنیم طرف مقابل برای ما احترام قائل است و چیزی را به ما تحمیل نمی کند، آماده ایم با او گفت و گو کنیم و او نیز ادعاها درباره تلاش ایران برای دستیابی به بمب اتمی را رد کرد.

نیویورک تایمز می نویسد: در آن زمان نیز مانند امروز، ایران با متوقف ساختن بخشی از فعالیت های غنی سازی اورانیوم و بازرسی های آ‍ژانس به عنوان بخشی از تلاش ها برای مذاکره درباره توافقی هسته ای موافقت کرده بود.

این روزنامه آمریکایی افزود: علاوه بر این، آن موقع نیز رهبران ایران از اجلاس داووس یا همان گردهمایی سالیانه رهبران جهان و سکان داران صنعت به عنوان فرصتی برای ترغیب و جذب سرمایه گذاران خارجی استفاده کردند.

شباهت های ظاهری روحانی و خاتمی در داووس مشهود بود و هر دو رهبر تصویری منطقی و معتدل از خود در مقابل مخاطبان به نمایش گذاشتند.

خاتمی سخنان خود را با اشاره به ˈفردریش هگلˈ و ˈماکس وبرˈ فیلسوفان آلمانی آذین بست و گفتˈ هنجارهای دمکراتیک کالاهای آماده به مصرف یکسان برای صادرات نیستند.ˈ

وی سپس در نشست مطبوعاتی حضور یافت که در آن احتمال دیدار با ˈدیک چنیˈ معاون رئیس جمهوری وقت آمریکا را در داووس منتفی دانست.

نیویورک تایمز افزود:اما امسال با قاطعیت پیش بینی می شد ظرفیت جلسه سخنرانی روحانی پیش ازموعد تکمیل شود. رئیس جمهوری ایران پیش تر تماسی تاریخ ساز با ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا برقرار کرده بود.

این روزنامه اضافه کرد: کشور او توافقی هسته ای و موقت با غرب منعقد کرده و برای نخستین بار طی ده سال گذشته بخش هایی از برنامه هسته ای ایران متوقف شده است. روحانی خطاب به جمع کثیری از شنوندگان تاکید کرد که ایران سیاست خارجیˈاعتدالگرایی دور اندیشانهˈ را در پیش خواهد گرفت.

وی ضمن تاکید بر این که جمهوری اسلامی با موضع آمریکا در قبال مسئله سوریه موافق نیست اما تائید کرد که ˈهمه باید برای خارج راندن تروریست ها از این کشور با یکدیگر همکاری کنند.ˈ

با این حال روحانی در قیاس با خاتمی بیشتر جانب احتیاط و محاسبات سیاسی را رعایت کرد.

وی یک کنفرانس مطبوعاتی برنامه ریزی شده را لغو کرد؛ مشاورانش از مشکلات فنی سالن به عنوان دلایل این اقدام یاد کردند. او همچنین در مصاحبه با ˈفرید زکریاˈ گزارشگر شبکه خبری ˈسی ان انˈ تاکید کرد ایران با اوراق کردن حتی یک دستگاه سانتریفیوژ نیز موافقت نخواهد کرد.

مترجمام**9156 ** 1064
کد N79747

وبگردی