آفتاب

رسانه های آلمان:روحانی کار چهار ساله را شش ماهه انجام داد

رسانه های آلمان:روحانی کار چهار ساله را شش ماهه انجام داد

برلین- ایرنا- رسانه های آلمانی اعم از روزنامه ها و پایگاه های خبری و همچنین شبکه های تلویزیونی خبری طی روزهای گذشته با انتشار گزارش های جداگانه درمورد برگزاری اجلاس اقتصادی داووس،حضور رییس جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس وسخنرانی ومصاحبه های دکتر حسن روحانی را به صورت ویژه ای مورد توجه قرار دادند.

درمجموع این گزارش های خبری از سخنرانی رییس جمهوری اسلامی ایران در جمع سران و نخبگان سیاسی و اقتصادی کشورهای مختلف جهان در داووس سوئیس به عنوان بخشی از این اجلاس بین المللی که مورد توجه همه شرکت کنندگان قرار گرفته و در رسانه های مهم خبری جهان بازتاب فراوانی داشت است، نام برده شده است.

خبرگزاری آلمان (د.پ.آ) درگزارش تحلیلی و نهایی خود از این اجلاس در مورد حضور رییس جمهوری اسلامی ایران در داووس و استقبال از سخنرانی وی در جمع سران و مقام های شرکت کننده،نوشت:شاید به جرات بتوان گفت که شرکت کنندگان درچهل و چهارمین نشست داووس برای شنیدن هیچ مقام شرکت کننده ای به اندازه اظهارات حسن روحانی که پس از 10سال به عنوان یک رییس جمهوری از ایران حضور یافته بود، منتظر و مشتاق نبودند.

این مطلب می افزاید:برای اولین بار پس از 10 سال بار دیگر رییس جمهوری از ایران با نخبگان سیاسی و اقتصادی جهان در داووس به صورت مستقیم صحبت کرد و پیام سخنرانی اش که از سوی همه فرستنده های جهانی منتشر شد این بود کهˈ ایران سیاست خود را تغییر داده و به جای مناقشه به دنبال یک همکاری سازنده استˈ.

این مطلب با اشاره به اظهارات روحانی در داووس مبنی بر آمادگی ایران برای جذب سرمایه گذاری شرکت های خارجی دراین کشور، نوشت: این درست همان چیزی است که ایران در شرایط فعلی و پس از تحریم های اقتصادی غرب به آن نیاز دارد.

به نوشته خبرگزاری آلمان، روحانی قبل از رییس جمهور شدن نیز به این واقف بود که بدون حل موضوع هسته ای قادر به غلبه بر بحران اقتصادی نخواهد بود و یکی از اقدامات مهمی که باید در این رابطه انجام دهد، بهبود روابط این کشور با غرب و بویژه آمریکا است.

روزنامه اقتصادی هندلس بلات چاپ دوسلدورف در این باره، نوشت: روحانی به صورت هوشمندانه ای و با تدبیر خاص خود با حضور در داووس عمل کرده و با سخنان خود بر این نکته تاکید کرد که رابطه مستقیمی بین یک توافق جامع هسته ای و بازگشایی اقتصادی کشور وجود دارد.

این روزنامه آلمانی می افزاید:باید پذیرفت که دو نکته اشاره شده از سوی رییس جمهوری ایران رابطه مستقیمی با هم دارند و سیاست تحریمی غرب نیز با همین فکر برنامه ریزی شده بود.

این مطلب می افزاید:حال دیگر وقت آن رسیده که غرب و بویژه آمریکا اظهارات مقام های ایرانی مبنی بر اینکه سلاح اتمی در دکترین سیاسی آنها جای ندارد را بپذیرد و این همان چیزی است که روحانی نیز بار دیگر آن را در اجلاس داووس و در جمع رهبران و نخبگان سیاسی و اقتصادی جهان مورد تاکید قرار داد و گفت که به اندازه کافی راه کارهایی وجود دارد که بتوان این موضوع را توسط بازرسان آژانس بین المللی تایید کرد.

روزنامه ˈکوریرˈچاپ شهر برمن آلمان نیز درمطلبی با موفقیت آمیز خواندن سفر رییس جمهوری اسلامی به داووس سوییس نوشت:حسن روحانی هنوز 6 ماه از ریاستش بر دولت ایران نگذشته اما موفق به انجام کارهایی شده است که ناظران سیاسی حداقل 4 سال زمان برای آن در نظر گرفته بودند.

این مطلب می افزاید: سخنرانی روحانی در اجلاس داووس یک قدم دیگر در راه صعود ایران به جمع دولت ها و کشورهایی بود که از سوی جامعه جهانی محترم شمرده می شوند.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: پیغام روحانی در داووس کاملا واضح است و اینکه دوره مناقشه به پایان رسیده وایران می خواهد بار دیگر یک شریک مطمئن برای جامعه بین المللی باشد.

دیگر روزنامه آلمانیˈاسنابروکر سایتونگˈ درمطلب خود در رابطه با حضور رییس جمهوری ایران در اجلاس داووس نوشت: آنچه ما امسال در داووس شاهد بودیم ارسال پیام های صلح از سوی ایران و اعلام آمادگی برای جذب سرمایه گذاران خارجی به این کشور بود که باید گفت پیام های بسیار خوشحال کننده ای بود.

این روزنامه در ادامه با اشاره به اینکه رییس جمهوری ایران با انرژی بالا و لبخندهای خود برای بیرون بردن وضعیت اقتصادی کشورش از شرایط سختی که درآن قرار دارد، تلاش می کند، نوشت: نشانه های زیادی وجود دارد که نشان می دهد روحانی در مسیری که آن را در پیش گرفته، موفق خواهد شد.

به نوشته اسنابروکر سایتونگ،حل مسئله هسته ای ایران تاثیر بسیار مثبتی روی روند اقتصاد جهانی خواهد داشت زیرا این کشور می تواند با ذخایر و منابع غنی نفتی و گازی خود، بخش مهمی از نیازهای جهان به انرژی را تامین کند و از طرف دیگر نیز برقراری روابط اقتصادی این کشور با جهان می تواند چشم انداز جدیدی برای رشد اقتصاد خودش و دیگر کشورها باشد.

روزنامه منطقه ای شمال آلمان،ˈاولدن بورگیشه فولکس سایتونگˈ نیز در این رابطه نوشت: به نظر می آید روحانی درست همان کسی است که باید رییس جمهوری ایران می شد زیرا او به دنبال این است که کشور خود را از وضعیت دشواری که در آن قرار گرفته خارج کرده و شرایط زندگی مردمش را بهبود بخشد.

این روزنامه آلمانی افزود: روحانی در داووس بار دیگر بر صلح طلب بودن ایران تاکید و از سرمایه گذاران خارجی خواست از فرصت پیش آمده استفاده کرده و بازار ایران را از دست ندهند.

فولکس سایتونگ در پایان نوشت:به طور طبیعی لغو تحریم ها هدف اصلی روحانی است و با توجه به توافق هسته ای ژنو و مسیری که برای حل و فصل نهایی موضوع هسته ای آغاز شده باید گفت که وی در این زمینه تاکنون با موفقیت عمل کرده است.

اروپام** 2051** 1701 ** 1064
کد N79195

وبگردی