آفتاب

ردپای ترکیه در قتل سه فعال کرد در فرانسه

ردپای ترکیه در قتل سه فعال کرد در فرانسه

واحد مرکزی خبر نوشت:

نشانه هایی از دخالت دولت ترکیه در قتل سه فعال کرد در فرانسه دیده می شود. به نوشته روزنامه لوفیگارو چاپ پاریس، فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه روز دوشنبه به ترکیه سفر خواهد کرد. یکی از موضاعاتی که در این سفر مطرح خواهد شد مسئله عمر گونِی تنها مظنون قتل سه تبعه ترک است که نهم ژانویه سال دوهزار و سیزده در پاریس کشته شدند.
جسد سکینه کانزیس، فیدان دوگان و لیلا سویلم که در پی اصابت چند گلوله به سر کشته شدند در طبقه نخست مرکز اطلاعات کردستان کشف شد. این مرکز مسئولیت تبلیغات شورشیان حزب کارگران کردستان ( پ ک ک ) را بر عهده داشت.
عمر گونی که هم اکنون در زندان موقت در فرنز به سر می برد در همان زمان در محل جنایت حضور داشت اما طی یک سال گذشته اعلام بی گناهی کرده است. اما عناصر کشف شده جدید فرضیه نقش ترکیه در این پرونده را تقویت می کند و به قلب دولت ترکیه ختم می شود.
در روزهای اخیر یک مکالمه صوتی با سه صدا توسط فردی ناشناس در اینترنت منتشر شده است. یکی از این صداها متعلق به عمر گونی و دو صدای دیگر متعلق به ماموران دستگاه اطلاعاتی ترکیه است. مکالمه به ویژه در مورد شناخت مکان هایی است که برای پناهندگی قاتلان نیروهای پ ک ک در اروپا در نظر گرفته شده بود. در این مکالمه همچنین در مورد دستگاه های اطلاعاتی فرانسه صحبت شد.
مدرک دیگر به عنوان یکی از مدارک اطلاعاتی دستگاه اطلاعات ترکیه منتشر شده است. در این اطلاعات که مربوط به هجدهم نوامبر سال دوهزار و دوازده است از اعطای شش هزار یورو به فردی که اسم رمزش « منبع » است برای از بین بردن سکینه کانزیس خبر داده شد.
اما آیا این مدارک معتبر هستند؟ تشخیص این مسئله بسیار مهم خواهد بود. با این حال جامعه کردها این مدارک را بسیار جدی گرفته اند.
فدراسیون انجمن های کرد فرانسه اعلام کرد پس از آنکه مکالمه صوتی را شنیدیم می توانیم با اطمینان تایید کنیم که این صدای عمر گونی است.
به علاوه دستگاه اطلاعاتی ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد به طور مطلق با این قتل ها هیچ ارتباطی ندارد.
از دیدگاه گولتن کیزاناک معاون رییس حزب «برای صلح و دموکراسی» یکی از شاخه های سیاسی پ ک ک ترکیه کشتار پارییس به خوبی در هماهنگی با مقامات دولت ترکیه برنامه ریزی و سازمان دهی شده بود.
این در حالی است که دستگاه اطلاعاتی ترکیه در مورد ماهیت اسناد عامل سوء ظن هیچ سخنی نگفته است.
آلتان تان نماینده حامی کردها در پارلمان ترکیه می گوید اگر این اسناد و مدارک به دستگاه اطلاعاتی ترکیه تعلق ندارد پس از کجا آمده است.
متهم کردن دستگاه اطلاعاتی ترکیه بسیار فراتر از متهم کردن یک نهاد دولتی است. زیرا دستگاه اطلاعاتی ترکیه از سوی نخست وزیر این کشور به عنوان مسئول ادامه مذاکره با پ ک ک منصوب شده بود. خبر مذاکرات که فرصتی تاریخی برای پایان دادن به جنگی بود که از سال هزار و نهصد و هشتاد و چهار بیش از چهل هزار کشته برجای گذاشته بود، چند روز پیش از کشتار به اطلاع عموم رسید.
رهبری مذاکرات را هاکان فیدان یکی از معتمدان رجب طیب اردوغان برعهده داشت. آیا این مذاکره کننده عامل جنایت بود؟ آیا ملی گرایان مخالف صلح با کردها در دستگاه اطلاعاتی ترکیه عامل جنایت بودند؟
این سوالات همچنان بی پاسخ هستند. این نوار صوتی درست در زمانی منتشر شد که میان نخست وزیر ترکیه که تلاش می کند از هر راه ممکن به رسوایی بزرگ فساد مالی پایان دهد و جنبش مذهبی فتح الله گولن درگرفته است.
دولت ترکیه هنوز اطلاعاتی در مورد این سایه های تاریک ارائه نداده است. در فرانسه اطرافیان رییس جمهور معتقدند که هم اکنون هیچ شواهدی مبنی بر دخالت ترکیه در این قتل ها وجود ندارد.
آنتوان کومت وکیل شاکیان پرونده می گوید امیدوارم اولاند شجاعت مطرح کردن این مسئله را داشته باشد. از زمان پرونده بن بارکا فرانسه قادر نیست دولتی را به ترور سیاسی متهم کند.

52261

کد N79011

وبگردی