آفتاب

تونی بلر مداخله غرب در سوریه را خواستار شد

تونی بلر مداخله غرب در سوریه را خواستار شد

نخست‌وزیر پیشین انگلیس از عدم مداخله غربی‌ها در سوریه انتقاد کرده و نسبت به احتمال گسترش درگیری‌ها به دیگر کشورهای خاومیانه هشدار داد.

نخست‌وزیر پیشین انگلیس از عدم مداخله غربی‌ها در سوریه انتقاد کرده و نسبت به احتمال گسترش درگیری‌ها به دیگر کشورهای خاومیانه هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تونی بلر، نخست‌وزیر اسبق انگلیس که برای شرکت در نشست جهانی اقتصاد در داووس به سر می‌برد، در مصاحبه با شبکه خبری یورو نیوز درباره درگیری‌های سوریه گفت: به نظر من در شش تا 9 ماه اخیر،‌ دولت سوریه توان بیشتری در مبارزه با مخالفان گرفته است و از طرف دیگر ما (غربی‌ها) نیز به دلیل حضور عناصری همچون القاعده در میان مخالفان، نمی‌توانیم به آن‌ها کمکی کنیم.

اما بلر در ادامه گفت: ما باید برای برابر کردن قدرت مخالفان با دولت اسد، در امور سوریه دخالت کرده و یا حداقل یک منطقه پرواز ممنوع ایجاد کنیم تا حداقل این پیام را به بشار اسد بدهیم که نمی‌تواند با ادامه درگیری‌ها، کشور را تحت کنترل خود نگه دارد.

بلر همچنین گفت: با این حال تصمیم‌گیری برای مداخله در چنین شرایطی بسیار سخت است. همانطور که در عراق و افغانستان تجربه کردیم، اگر وارد کارزار نشوید، مشکل خود به خود حل نمی‌شود اما در صورت دخالت نیز با مشکلات زیادی مواجه می‌شوید.

وی گفت که دلیل بی‌میلی غرب به دخالت در سوریه را می‌داند اما پیامدهای عدم دخالت نیز هم‌اکنون مشهود است. نخست‌وزیر پیشین انگلیس در خصوص دلیل بی‌میلی غرب به مداخله در سوریه نیز گفت: شبه‌نظامیانی که در سوریه هستند، برای کشتن و مردن می‌جنگند و این جنگیدن با آن‌ها را بسیار سخت می‌کند.

وی اظهار داشت که درگیری‌های سوریه بین دو گروه است: کسانی که آینده‌ای مدرن برای منطقه می‌خواهند و کسانی که به دنبال افراطی‌گری‌اند.

بلر تاثیر درگیری‌های سوریه را فراتر از گسترده شدن به دیگر کشورها خواند و گفت: اکنون صدها شهروند انگلیسی در حال مبارزه برای القاعده هستند و وقتی که به انگلیس بازگردند، ممکن است مشکل ایجاد کنند.

بلر در انتها نیز گفت که تمایلی ندارد در تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مشکل سوریه شرکت داشته باشد و این وظیفه را مناسب مذاکره‌کنندگان جاری می‌داند.

انتهای پیام

کد N78920

وبگردی