آفتاب

وزیر خارجه پیشین فرانسه: خبرهای خوشی از آینده روابط میان ایران و فرانسه خواهید شنید

وزیر خارجه پیشین فرانسه: خبرهای خوشی از آینده روابط میان ایران و فرانسه خواهید شنید

وزیر خارجه پیشین فرانسه گفت: اراده سیاسی ایران و فرانسه بر بهبود روابط دو کشور قرار دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دوشارت پس از دیدار با علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران در رابطه با آینده روابط ایران و فرانسه اظهار خوشبینی کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که دورنمای روابط ایران و فرانسه را با توجه به روی کار آمدن دولت جدید چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: من نسبت به آینده خیلی خوشبین هستم و مطمئنا در روزها و دوره‌های آینده خبرهای بسیار مثبتی از بهبود روابط میان ایران و فرانسه خواهید شنید زیرا اراده سیاسی طرفین بر این اساس قرار دارد.

وزیر خارجه پیشین فرانسه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه شرکت‌های خودروسازی فرانسه در گذشته جایگاه خوبی در ایران داشتند آیا برنامه‌ای برای بازگشت آنها به ایران وجود دارد یا خیر؟ خاطر نشان کرد: طبیعی است اگر ایران علاقمند به حضور صنعت فرانسه در کشورش باشد صنعتگران و شرکت‌های بزرگ فرانسوی نیز از این امر استقبال خواهند کرد. البته من در صنعت فعال نیستم و دیگر وزیر امور خارجه این کشور نیستم اما به عنوان کسی که از نزدیک با مسائل بین‌المللی آشنا بوده و این امور را تعقیب می‌کند عقیده دارم که زمینه برای اینکه روابط دو کشور بتواند پس از چند سال مجددا مسیر جدید را پیدا کند فراهم است.

وی در رابطه با پس گرفته شدن دعوت ژنو 2 از ایران و پیش‌بینی آینده مذاکرات ژنو نیز خاطر نشان کرد: ما باید همچنان به تلاش خود برای یافتن یک راه‌حل ادامه بدهیم و در این راستا نقش ایران و فرانسه برای یافتن راه‌حل حائز اهمیت است و من مایل هستم از ابتکاراتی که ریاست جمهوری اسلامی ایران به عمل آورد و این امکان را فراهم کرد تا روابط دو کشور پس از مدتی بتواند از پیشرفتی برخوردار شود، تشکر می‌کنم.

در ادامه ولایتی نیز که در جمع خبرنگاران حضور داشت در رابطه با روابط ایران و فرانسه اظهار کرد: با وزیر اسبق فرانسه سابقه دوستی طولانی داریم؛ به دلیل همکاری‌هایی که بین ایران و فرانسه در زمان جنگ 16 روزه لبنان صورت گرفت و در آن زمان من و دوشارت در دمشق گفت‌وگو‌های متعددی داشتیم و او نقش مهمی در برگرداندن آرامش در منطقه داشت. باید بگویم پس از آن واقعه نیز همواره این همکاری بین دو کشور که براساس گفت‌وگو‌ی من و دوشارت رخ داده بود به عنوان یک مثل خوب برای یک همکاری مثبت ایران و فرانسه ذکر می‌شود.

وی افزود: امروز هم دوشارت مهمترین مطلبی که در هنگام حضورش در ایران مطرح کرد این بود که ما به همکاری گذشته ایران و فرانسه در رابطه با حل مسأله سوریه بازگردیم. همچنین او گفت ما به این باور رسیده‌ایم و قبول داریم که اگر ایران و فرانسه با توجه به علاقمندی مشترکی که به سرنوشت ملت سوریه دارند بتوانند با هم همکاری کنند به امید خدا می‌توانیم راه‌حلی مناسب اتخاذ کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با زمینه‌های بهبود روابط ایران و فرانسه، خاطر نشان کرد: مقدمات کار این طور فراهم شد که من از دوشارت برای حضور در ایران دعوت کرده و او هم این دعوت را پذیرفت و پس از حضور او در ایران مهمترین محوری که مورد بحث ما قرار گرفت اعاده همکاری بین ایران و فرانسه بود که با توجه به همکاری موفقی که در گذشته در زمینه بحران لبنان داشتیم الان او این پیشنهاد را مطرح کرد و من نیز از این امر بسیار استقبال کرده و قرار است فردا هم با وزیر خارجه ما مذاکره داشته باشد تا به امید خدا این همکاری جدید ایران و فرانسه بتواند به حل بحران سوریه و حفظ حقوق مردم این کشور کمک کند.

ولایتی گفت: ما در مورد دخالت تروریست‌ها و عوامل افراطی در منطقه توافق داریم و معتقد هستیم که آنها باید از منطقه دور شده و راه‌حل سوریه صلح‌آمیز خواهد بود.

ولایتی با بیان اینکه اقدام بان کی‌مون برای دعوت مشروط از ایران مبنی بر پذیرش شرایط ژنو یک که ایران حتی در آن شرکت نداشته غیرمنطقی بود، گفت: من مصاحبه کردم که اگر دعوت مشروط به پذیرش ژنو یک است ما شرکت نمی‌کنیم. باید برای مشکل سوریه راه‌حلی پیدا کرد و آن را حل و فصل نمود.

انتهای پیام

کد N78863

وبگردی