آفتاب

رابرت هانتر:بهبود روابط ایران وآمریکا درگرو اثبات حسن نیت دوکشوراست

رابرت هانتر:بهبود روابط ایران وآمریکا درگرو اثبات حسن نیت دوکشوراست

نیویورک- ایرنا- سفیر سابق آمریکا درسازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) بهبود روابط ایران و آمریکا را در گرو تلاش های دو کشور برای اثبات حسن نیت خود دانست.

رابرت هانتر درگفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در نیویورک درمورد آینده توافقنامه ایران و گروه 5+1گفت: مهم ترین نکته این است که این توافقنامه موقت به شکلی آگاهانه و درست به اجرا در آید تا اعتماد دو جانبه ای میان دو کشور پایه ریزی شود.

وی اضافه کرد: طرفین باید از این فرصت استفاده کنند تا با رفع موانعی که در رابطه با برنامه هسته ای ایران وجود دارد زمینه را برای برقراری روابط دو کشور فراهم کنند.

وی در پاسخ به این سوال که این توافقنامه موقت چگونه می تواند بر بهبود روابط دو کشور تاثیر داشته باشد؟ افزود: این توافقنامه موقت گام نخست درجهت آغاز بهبود روابط میان دو کشور است و با توجه به این که دو کشور از زمان پیروزی انقلاب ایران با هم هیچگونه روابطی نداشته اند این یک نشانه مثبت محسوب می شود.

این دیپلمات با سابقه آمریکایی افزود: در نهایت کسانی که نیات صادقانه ای در سر دارند و حقیقتا به منافع کشورهای خود می اندیشند بر کسانی که ترجیح می دهند هیچگونه آشتی و صلحی تحقق پیدا نکند، پیروز می شوند.

وی درمورد ساز و کار تاثیرگذاری این توافقنامه و اقدامات بعدی طرفین برای بنای اعتماد و ایجاد فضای مثبت به تلاش های میان دو کشور آمریکا وشوروی در زمان جنگ سرد اشاره کرد و افزود: ایران می تواند برای نشان دادن حسن نیت و تمایل خود به برقراری روابط با آمریکا و غرب برای مثال به باز کردن گذرگاه هرمز و اجازه کشتیرانی در این آب ها اقدام کند.

هانتر با اشاره به حساسیت و اهمیت فرو نشاندن تنش ها در منطقه خاورمیانه برای آمریکا افزود: این تنش ها احتمال وقوع جنگ های داخلی در کشورهای این منطقه را افزایش داده است.

وی درمورد دلایل این تنش ها افزود: درگیری های منطقه خلیج فارس از یک سو مربوط به شیعه و سنی است و ازبعد دیگر جنگ قدرت میان کشورهایی مثل ایران، سوریه، عربستان، قطر، ترکیه و اسرائیل است.

وی تاکید کرد: حمله آمریکا به عراق دلیل اصلی بروز این تنش ها در منطقه شده است و اختلافات میان شیعه و سنی درکشورهای خاورمیانه را شدت بخشیده است.

دیپلمات آمریکایی یادآورشد: برای رفع این تنش ها وقوع یک سلسله گفت وگوهای علنی میان کشورهای منطقه از اهمیت حیاتی برخوردار است و مشارکت کشورهای منطقه در این گونه گفتگوها طبعا سازنده تر و مثبت تر از آن است که هر کشوری به طور یک جانبه در فکر منافع خود باشد که همین مسئله موجب افزایش درگیری ها خواهد شد.

وی درپاسخ به این سوال که سهم آمریکا در روند اعتماد سازی با ایران چه خواهد بود؟ گفت: آمریکاهم باید دراین تعامل با لغو تحریم ها حسن نیت خود را نشان دهد و برداشتن تحریم ها باید به مراتب سریع تر از آنچه که برخی سیاست مداران آمریکایی فکر می کنند صورت گیرد.

وی تاکید کرد: تردیدی نیست که موضوع اعتماد سازی باید از هر دو سو صورت گیرد و نه فقط از طرف ایران.

رابرت هانتر یاد آور شد: یکی دیگر از قدم هایی که می تواند ایران و آمریکا را به یکدیگر نزدیک تر کند گفت وگوهای دو کشور بر سر مسئله افغانستان است.

وی افزود: در سال 2001 دو کشور در رابطه با افغانستان و قدرت گرفتن نیروهای طالبان و گروه القاعده در این کشور به این آگاهی رسیده بودند که مقابله با این نیروها به نفع دو کشور خواهد بود و دراین جهت همکاری هایی را هم با هم کرده بودن اما اظهارات تحریک آمیز رییس جمهوری پیشین آمریکا درمورد محور شرارت همه معادلات را به هم زد و کار را به جایی رساند که می بینیم.

هانتر با ذکر این نکته که اولا خروج آمریکا ازخاک افغانستان برای این کشور اهمیت حیاتی دارد و از سوی دیگر خواهان از میان رفتن قدرت طالبان در این کشور است گفت در این زمینه دو کشور یقینا منافع مشترک قابل توجهی دارد که می تواند انگیزه ای برای انجام این گونه گفت وگوها باشد.

وی درنهایت براین نکته تاکید کرد که نباید انتظار داشت برقراری روابط میان دو کشور یکشبه تحقق پیدا کند و طرفین باید درحالی که چشم اندازهای راهبرد بزرگی را در نظر دارند به برداشتن قدم های کوچکتر برای وصول به این اهداف اقدام کنند.

اروپام 2253 **1908 * 1064
کد N78688

وبگردی