آفتاب

روسیه از مواضع اروپا در مساله اوکراین انتقاد کرد

روسیه از مواضع اروپا در مساله اوکراین انتقاد کرد

مسکو- ایرنا- سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه از مواضع اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه در مساله اوکراین انتقاد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف روز جمعه در گفتگوی تلفنی با فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان با وی در باره وضعیت اوکراین و آخرین حوادث این کشور تبادل نظر کرد.

وی با اشاره به رویدادهای مناطق مختلف اوکراین و اشغال ساختمان های حکومتی ازجمله استانداری های چندین استان این کشور گفت: شرکای اروپایی هیچ گونه واکنشی به این مساله ندارند.

در این گفتگوی تلفنی همچنین مساله سوریه و کنفرانس ژنو2 و دورنمای آغاز مذاکرات میان طرف های بحران سوریه مورد بحث قرار گرفت.

وزیران خارجه روسیه و آلمان برای ادامه گفتگو و تبادل نظر در خصوص مسایل مورد علاقه در حاشیه کنفرانس بین المللی مونیخ در روز 31 ماه ژانویه جاری توافق کردند.

مخالفان دولت اوکراین روز پنجشنبه مقرهای استانداری در سه استان این کشور را اشغال کرده و سه مقر استانداری را هم به محاصره درآورده و فعالیت این مراکز حکومتی را مختل کردند.

مقامهای روس از زمانی که رییس جمهوری اوکراین از امضای قرارداد همکاری تجاری با اتحادیه اروپا در روز 21 ماه نوامبر خودداری کرد، از مواضع غرب در قبال کی یف که بر فشار و تهدید استوار شده بود انتقاد کرده و خواستار خودداری از مداخله در امور داخلی اوکراین شدند.

ولادیمیر چیژوف نماینده روسیه در اتحادیه اروپا امروز، این اتحادیه را از مداخله در امور داخلی اوکراین برحذر داشت.

وی گفت: اتحادیه اروپا باید از مداخله در امور داخلی اوکراین بپرهیزد و این کشور را تهدید به اعمال تحریم نکند.

وی به عنوان نمونه بارز مداخله غرب در امور اوکراین، به سفر چند هفته پیش شماری از مقامهای غربی و اروپایی به کی یف و سخنرانی آنها در جمع تظاهرکنندگان مخالف دولت اوکراین اشاره کرد.

نماینده روسیه در اتحادیه اروپا افزود: در شرایط کنونی حضور دیپلمات های غربی در میدان استقلال کی یف خطرناک بوده و وضعیت با چند هفته پیش فرق کرده است.

چیژوف گفت: وظیفه کسانی که نگران ثبات اوضاع اوکراین هستند، خودداری از مداخله در امور داخلی این کشور و پرهیز از تهدید به اعمال تحریم علیه اوکراین است.

اروپام/2242**518** 3404
کد N77982

وبگردی