آفتاب

رسانه های روسی: روحانی حقانیت مواضع کشور خود را به گوش جهانیان رساند

رسانه های روسی: روحانی حقانیت مواضع کشور خود را به گوش جهانیان رساند

مسکو- ایرنا- منابع خبری روسیه روز جمعه بازتاب گسترده ای از حضور و سخنرانی دکتر ˈحسن روحانیˈ رییس جمهوری اسلامی کشورمان در چهل و چهارمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس ارائه و اعلام کردند: رییس جمهوری ایران در این تریبون حقانیت مواضع کشور خود را به گوش جهانیان رساند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری ایتارتاس سخنان رییس جمهوری ایران در مورد مواضع هسته ای این کشور را به عنوان مهم ترین بخش اظهارات وی انتخاب کرد وبا استناد به اظهارات وی نوشت: ایران برای دستیابی به سلاح اتمی تلاش نمی کند و تمامی قراردادهای بین المللی در مورد منع انتشار این گونه سلاح را رعایت می کند.

رسانه روسی به نقل از رییس جمهوری کشورمان نوشت: سلاح اتمی در استراتژی امنیتی ایران هیچ جایگاهی ندارد اما ملت ایران به استفاده صلح آمیز از برنامه هسته ای در زمینه هایی همچون تولید برق و ایزوتوپ های پزشکی ادامه خواهد داد.

در گزارش آمده است: ناظران سیاسی از اظهارات روحانی خرسند بوده و سخنان وی را به عنوان مواضع مهم و نمادین ارزیابی کردند که یک سال پیش حتی تصور آن را هم نمی شد کرد.

کانال تلویزیونی ار.ب.کا روسیه هم با پخش بخش هایی از سخنان رییس جمهوری اسلامی ایران در همایش داووس به نقل از ین برمر رییس شرکت تحلیل های اقتصادی اوراسیا گفت: روحانی سیاستمداری متوازن و میانه رو است و در مسایل مختلف مواضع متعادل و سنجیده دارد.

در ادامه گزارش تلویزیونی با اشاره به سخنان روحانی گفته شد: رییس جمهوری ایران در اقتصاد ایران توانمندی را می بیند که در 30 سال آینده بتواند در زمره 10 کشور بزرگ اقتصادی جهان قرار گیرد.

کانال تلویزیونی روسی حضور رییس جمهوری ایران در همایش داووس را رویدادی مهم دانست و افزود: در برنامه دیدارهای روحانی ، ملاقات با سران شرکت های بزرگی قرار گرفت و وی ممکن است شرکت های بزرگ نفتی همچون انی، بی.پی، توتال و شل را برای مشارکت در طرح های ایران متقاعد کند.

در این گزارش یادآوری شد: توافقنامه هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در هفته ای که گذشت به اجرا درامد که بر اساس آن مسایل مربوط به برنامه هسته ای ایران در مقابل لغو تحریم های این کشور حل و فصل می شود.

تارنمای روسی وستنیک قفقاز هم بخش مربوط به روابط ایران و آمریکا را در سخنان روحانی در داووس برجسته کرد و نوشت: رییس جمهوری ایران معتقد است که برقراری روابط دیپلماتیک میان ایران و آمریکا در صورت آمادگی دو طرف برای گفتگوهای سازنده و اقدام در این راستا امکانپذیر است.

به نوشته این تارنمای روسی، رییس جمهوری ایران با بیان این که هیچ دشمنی ابدی نمی باشد بر لزوم تلاش برای تبدیل دشمنی ها به دوستی ها تاکید کرد.

در گزارش ˈوستنیک قفقازˈ گفته شده است: روحانی بر این باور است که باید طرف های ایرانی و آمریکایی برای اعتماد سازی تلاش کنند و جمهوری اسلامی ایران دست دوستی به تمام کشورهای جهان دراز می کند.

روزنامه های چاپ مسکو هم امروز بطور گسترده سخنان رییس جمهوری کشورمان در داووس سوییس را بازتاب دادند.

روزنامه پرشمارگان نزاویسیمایا گازتا در شماره امروز خود نوشت: حسن روحانی رییس جمهوری ایران در سخنان خود در همایش داووس بار دیگر بر مواضع کشورش تاکید و اعلام کرد: تهران برای ساخت سلاح اتمی هیچ تلاشی نمی کند و برای تامین امنیت خود به این گونه سلاح توجهی نمی کند.

به نوشته این روزنامه، روحانی در باره توافق هسته ای ژنو گفت: ما فقط توافقنامه موقت در باره مسایل مشخص را تنظیم نکرده ایم بلکه پایه های برای همکاری های آینده را بنا کردیم.

در گزارش این روزنامه آمده است: رییس جمهوری ایران برای نخستین بار از سال 2004 در همایش جهانی داووس شرکت می کند و آخرین بار سید محمد خاتمی رییس جمهوری اسبق ایران 10 سال پیش در این همایش حضور یافت.

به نوشته روزنامه روسی، تحلیل گران سیاسی بر این عقیده اند که رییس جمهوری ایران می تواند سران شرکت های بزرگ نفتی را برای بازگشت به بازار نفت ایران پس از لغو تحریم ها متقاعد کند.

در گزارش روزنامه آمده است: اوباما اخیرا اعلام کرد آمریکا برای کاهش تحریم ها در باره ایران آمادگی دارد.

روزنامه روسی یادآوری کرد: ایران نخستین بخش از دارایی آزاد شده چهار میلیارد و 200 میلیون دلاری خود شامل 550 میلیون دلار را روز اول ماه فوریه دریافت می کند.

ار.ب.کادیلی روزنامه دیگر چاپ مسکو هم امروز در صفحه دوم خود نوشت: رییس جمهوری ایران در داووس در نشستی با موضوع ˈایران در جهانˈ توانمندی ها و ظرفیت های اقتصاد کشورش را برای جهان تشریح کرد.

در گزارش این روزنامه به نقل از دکتر روحانی آمده است: من برای پیام صلح و دوستی و همکاری ملت ایران به اینجا آمده ام و جمهوری اسلامی ایران برای روابط با تمام کشورها آمادگی دارد.

ار.ب.کادیلی نوشت: رییس جمهوری ایران اعلام کرد که به منظور پیشبرد توسعه اقتصادی و دمکراسی در جمهوری اسلامی ایران و بهبودی روابط با همسایگان خود و کشورهای اروپایی انتخاب شده است.

اروپام/2242**۵۱۸** 3404
کد N77973

وبگردی