آفتاب

رهبر مخالفان سوریه از ژنو رفت؛ «ژنو۲» در آستانه شکست

رهبر مخالفان سوریه از ژنو رفت؛ «ژنو۲» در آستانه شکست

همشهری آنلاین: همزمان با سومین روز از کنفرانس ژنو ۲، اختلاف‌ها میان اعضای هیات مذاکره‌کننده مخالفان سوریه به شدت بالا گرفته و «احمد الجربا» رهبر مخالفان سوریه موسوم به «ائتلاف ملی سوریه» که ریاست هیات مذاکره‌کننده مخالفان را در ژنو برعهده داشت، این شهر را ترک کرده است.

جهان > غرب آسیا- همشهری آنلاین:
همزمان با سومین روز از کنفرانس ژنو ۲، اختلاف‌ها میان اعضای هیات مذاکره‌کننده مخالفان سوریه به شدت بالا گرفته و «احمد الجربا» رهبر مخالفان سوریه موسوم به «ائتلاف ملی سوریه» که ریاست هیات مذاکره‌کننده مخالفان را در ژنو برعهده داشت، این شهر را ترک کرده است.

به گزارش ایرنا، به اعتقاد کارشناسان رفتن احمد الجربا از ژنو، حاکی از شعله‌ورتر شدن آتش اختلافات و عمیق‌تر شدن شکاف‌ها میان هیات مذاکره‌کننده مخالفین در ژنو دارد.

طبق برنامه از قبل تعیین‌شده، قرار بود ساعت 11 صبح جمعه به وقت محلی، گفت‌وگوهای سوری - سوری بین مخالفان و نمایندگان دولت سوریه در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو برگزار شود اما بنا به دلایلی که ریشه در اختلاف‌های داخلی بین اعضای هیات مخالفان سوریه دارد، انجام مذاکرات سوری - سوری بعد از گذشت سه ساعت از زمان مقرر، برگزار نشد و این احتمال قوت یافته که ممکن است مخالفان پای میز گفت‌وگوهای سوری - سوری حاضر نشوند.

اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با هیات مذاکره‌کننده دولت سوریه دیدار کرد.

ابراهیمی، در این دیدار که ولید معلم وزیر خارجه سوریه ریاست هیات سوری را برعهده داشت، اعلام کرد یک سری اتفافات ناخوش‌آیند بین اعضای هیات مخالفان سوریه حاضر در ژنو ایجاد شده و آنها هنوز هیچ نظری درباره اینکه آیا قصد دارند با نمایندگان دولت سوریه پای میز مذاکره سوری-سوری بنشینند یا نه، اعلام نکرده‌اند.

به رغم کارشکنی‌های هیات مخالفان سوریه و حضور نیافتن آنها در پای میز مذاکرات سوری - سوری در زمان مقرر، هیات مذاکره‌کننده دولت سوریه ساعتی پیش از وقت مقرر، در محل مذاکرات حضور یافت و آمادگی خود را برای شروع این گفت‌وگوها اعلام کرد.

ولید معلم درجریان دیدار با اخضر ابراهیمی ضمن تاکید مجدد بر آمادگی برای مذاکرات سوری - سوری با مخالفان، به صراحت اعلام کرد در صورتی که مخالفان اراده جدی برای انجام مذاکره نداشته باشند، هیات مذاکره‌کننده دولت سوریه بیش از این منتظر آنها نخواهد ماند و شنبه ژنو را ترک خواهد کرد.

دولت سوریه انتقادهای زیادی به کنفرانس ژنو 2 دارد و معتقد است کشورهای شرکت‌کننده در ژنو 2 ، بیانیه ژنو یک را بطور گزینشی و به نفع مخالفان تفسیر می‌کنند؛ با این وجود، به خاطر رفع بحران و پایان دادن به درد و رنج مردم سوریه در این مذاکرات شرکت کرده و پای موافقت خود برای انجام گفت‌وگوهای سوری - سوری با مخالفان ایستاده و منتظر روشن شدن تکلیف مخالفان و نظر نهایی آنان است.

بثینه شعبان، مشاور سیاسی - رسانه‌ای بشار اسد در گفت‌وگویی با ایرنا، با تاکید بر اینکه هیات مذاکره‌کننده دولت سوریه آماده گفت‌وگو با مخالفان در ژنو است، درباره علت بلاتکلیفی مخالفان گفت: آنها اختیار اینکه بخواهند نظر و تصمیم مستقلی از جانب خود اعلام کنند، ندارند و تمام نظرات و تصمیم‌ها از سوی دولت‌های حمایت‌کننده از تروریست‌ها، به مخالفان دیکته می‌شود.

با این حال، با توجه به مجموع تحولات ژنو امیدها نسبت به نتیجه‌بخش بودن این کنفرانس به شدت کاهش یافته و «ژنو 2» در آستانه شکست قرار گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران که غایب بزرگ کنفرانس ژنو 2 است و به دلیل ایستادگی بر مواضع اصولی و اعتقادی خود در قبال سوریه حاضر نشد پیش شرط‌های غیرمنطقی برای حضور در این کنفرانس را بپذیرد، پیش از برگزاری این کنفرانس اعلام کرده بود که ژنو2 بدون حضور تهران، یک شوی تبلیغاتی بیش نخواهد بود.

کد N77958

وبگردی