آفتاب

انفجارهای زنجیره‌ای قاهره در سالگرد انقلاب مصر

انفجارهای زنجیره‌ای قاهره در سالگرد انقلاب مصر

گروه بین‌الملل: پایتخت مصر روز گذشته در آستانه سالگرد انقلاب مردم این کشور با ۴ انفجار لرزید تا پس از گذشت ۳ سال قاهره همچنان شاهد خشونت در فضای دوقطبی مصر باشد؛ انفجارهایی که با هدف قرار گرفتن نیروهای پلیس فضا را برای هواداران اخوان‌المسلمین تنگ‌تر خواهد کرد.

جهان > آفریقا- گروه بین‌الملل:
پایتخت مصر روز گذشته در آستانه سالگرد انقلاب مردم این کشور با ۴ انفجار لرزید تا پس از گذشت ۳ سال قاهره همچنان شاهد خشونت در فضای دوقطبی مصر باشد؛ انفجارهایی که با هدف قرار گرفتن نیروهای پلیس فضا را برای هواداران اخوان‌المسلمین تنگ‌تر خواهد کرد.

به‌دنبال این انفجارها، نظامیان و اخوان‌المسلمین مجدداً هرکدام دیگری را متهم به خشونت کردند. انفجارهایی که نیروهای پلیس و نهادهای امنیتی مصر را در پایتخت هدف قرار داد باعث کشته‌شدن حداقل 6 نفر و زخمی شدن بیش از ۷7 نفر دیگر شد.

حملات قاهره درحالی‌که تنش‌ها در این کشور در سالگرد انقلاب ۲۵ژانویه و پس از اعلام رأی مثبت به همه‌پرسی قانون اساسی باردیگر به اوج رسیده روز گذشته با انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در مقابل ساختمان مرکزی پلیس در ساعت 6:15 صبح به وقت محلی آغاز شد. در این انفجار مهیب ۴ نفر کشته و بیش از ۵۱ نفر دیگر زخمی شدند. این انفجار به‌قدری شدید بود که علاوه بر ساختمان نیروهای پلیس بخشی از موزه هنرهای اسلامی را هم تخریب کرد. شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داده که عامل انتحاری این انفجار بعد از پارک خودرو در داخل پارکینگ مقر پلیس آن را منفجر کرده است.

ساعاتی بعد از این انفجار 2بمب دیگر در نقاط دیگر پایتخت مصر منفجر شد که کشته شدن حداقل یک نفر و زخمی شدن بیش از 19 نفر دیگر را به‌دنبال داشت. چهارمین انفجار در نزدیکی یک سینما رخ داد که باعث کشته‌شدن حداقل یک‌نفر و زخمی‌شدن بیش از 7نفر دیگر شد. انفجارهای روز گذشته در حالی رخ داد که مصر امروز در سومین سالگرد انقلاب این کشور که کنار رفتن مبارک از قدرت را رقم زد بدون شک شاهد تظاهرات گسترده خواهد بود. طی 3سال گذشته مصر شاهد ناآرامی‌های مختلف بوده است.

با برکناری محمد مرسی توسط نظامیان به‌تازگی همه‌پرسی قانون اساسی جدید برگزار شد. مقام‌های نظامی این کشور اعلام کرده‌اند که ۹۸درصد شرکت‌کنندگان به قانون اساسی جدید رأی مثبت داده‌اند تا این کشور درحالی‌که رئیس‌جمهور منتخب قبلی آن در زندان است خود را برای انتخاباتی جدید آماده کند.نظامیان مصر که 6‌ماه پیش محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر از جنبش اخوان‌المسلمین را از قدرت برکنار کرده‌اند با بازداشت و دادگاهی کردن مقام‌های این جنبش، آن را گروهی تروریستی خوانده‌اند.

این در حالی است که روز گذشته اخوان‌المسلمین به‌صورت رسمی دست داشتن در این حملات را رد کرد و به بازماندگان قربانیان این انفجارها تسلیت گفت. با وجود بیانیه اخوانی‌ها به‌نظر می‌رسد که نظامیان مصر بهانه خوبی برای گسترش سرکوب‌ها و بازداشت‌های طرفداران مرسی در جو ملتهب به‌وجود آمده دارند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در صحنه انفجارها خیلی سریع گروهی از طرفداران نظامیان و عبدالفتاح سیسی، فرمانده ارتش جمع شدند و شعارهای شدیداللحنی ازجمله درخواست برای اعدام مرسی دادند. این در حالی است که گروه انصار بیت المقدسی(وابسته به القاعده) مسئولیت این حملات را پذیرفته است.

مقام‌های فعلی مصر با وجود این در چنین حملاتی انگشت اتهام را به سوی اخوان‌المسلمین می‌گیرند. این در حالی است که اخوان‌المسلمین با انتشار تصاویری از کشته شدن هواداران خود در تظاهرات سالگرد انقلاب این کشور به‌خاطر شلیک تیرهای جنگی از سوی نیروهای امنیتی خبر داده است. عبدالفتاح سیسی، فرمانده ارتش مصر، اکنون خود را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آماده می‌کند تا احتمالاً بعد از جمال عبدالناصر، انور سادات و مبارک، یک نظامی باردیگر در راس قدرت در مصر قرار بگیرد.

حازم الببلاوی، نخست‌وزیر موقت مصر با نگرانی‌های جهانی درباره آینده این کشور در اجلاس داووس اعلام کرد که سیسی قرار نیست دیکتاتور دیگری مانند مبارک باشد و فردی مانند مارشال دوگل(رئیس‌جمهور سابق فرانسه) خواهد بود. با خیز نظامیان برای بازگشت به قدرت و بازگشت مصر به پیش از انقلاب ۲۵ ژانویه به‌احتمال زیاد این کشور طی روزهای آینده شاهد ناآرامی‌های گسترده‌تری خواهد بود.

کد N77956

وبگردی