آفتاب
واشنگتن پست:

1+5 به‌دنبال فراهم‌کردن دستورکار برای مذاکرات فوریه با ایران است

1+5 به‌دنبال فراهم‌کردن دستورکار برای مذاکرات فوریه با ایران است

روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: اعضای گروه 1+5 به دنبال آماده سازی دستور کار استراتژیک خود در مذاکرات فوریه با ایران در جهت دستیابی به توافق نهایی هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه واشنگتن پست با اشاره به ازسرگیری مذاکرات ایران و 1+5 برای دستیابی به توافق جامع نوشت: ماه آینده آمریکا و 5 کشور دیگر با ایران مذاکرات رودر روی خود را آغاز می‌کنند. هر دو طرف توافق شش ماهه آتی را از روز دوشنبه اجرا کرده‌اند، در همین راستا برخی از مجازات‌های مالی و تجاری ایران در طول این شش ماه به حالت تعلیق در آمده است.

اکنون هدف این است که بتوانند ابعاد دیگر برنامه هسته‌ای ایران را بررسی کنند. اما برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که این توافق کوتاه مدت تنها برخی تفاوت‌های موجود میان اتئلاف بین‌المللی و تهران را از بین برده است.

گری سیمون مشاور ارشد کنترل تسلیحات اوباما گفت: بسیار بعید به نظر می‌رسد که بتوان در طول شش ماه آینده به توافق جامع دست یافت هنوز مسائل مختلفی باقی مانده است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

به نوشته این روزنامه هنوز مشخص نیست که 1+5 در صورتی که نتوانند در طول شش ماه به توافق جامع دست یابند چه کاری انجام خواهند داد، مقامات آمریکایی در حال حاضر با متحدان خود در قالب 1+5 دیدار و گفت‌وگو می‌کنند تا بتوانند دستور کار استراتژیک مذاکرات فوریه با ایران را فراهم کنند.

در همین راستا رومن نادال سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در گفت‌وگو با روزنامه آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه گفت: اولویت 1+5 دستیابی به توافق جامع در سریع‌ترین زمان ممکن است.

وی ادامه داد: ما تنها قانع به موفقیت توافق شش ماهه نخواهیم بود بلکه می‌خواهیم توافق جامع با ایران به دست آید.

به نوشته واشنگتن پست در طول این هفته دیوید آلبرایت بازرس پیشین تسلیحات سازمان ملل که به طور مرتب به دولت اوباما در زمینه ایران مشاوره می‌دهد، مدعی شد: ایران باید نزدیک به 15هزار از سانتریفیوژهای خود که تخمین زده می‌شود در کل تعداد آن 20 هزار است را در توافق جامع و نهایی از رده خارج کند.

وی در ادامه ادعا کرد: همچنین تهران باید فعالیت سایت غنی سازی خود را که در زیر زمین قرار دارد(فردو) و راکتور آب سنگین خود را متوقف کند.

انتهای پیام

کد N77151

وبگردی