آفتاب

مجلس تونس قانون اساسی جدید را تصویب کرد

مجلس تونس قانون اساسی جدید را تصویب کرد

تسنیم نوشت:

مجلس ملی تونس روز گذشته آخرین اصول قانون اساسی جدید این کشور را تصویب کرد تا این کشور پس از گذشت ۳ سال از سرنگونی رژیم زین العابدین بن علی گام بزرگ دیگری را به سوی دموکراسی بردارد.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، مجلس ملی تونس قصد دارد فردا شنبه رای گیری نهایی در خصوص قانون اساسی جدید را انجام دهد تا این قانون به طور کلی به تصویب نمایندگان برسد.
مصطفی بن جعفر رئیس مجلس ملی تونس تاکید کرد، سرانجام به این زمان رسیدیم. همه اصول قانون اساسی تونس اکنون به تصویب نمایندگان رسیده است.
بر اساس این گزارش تونس اکنون پس از ماه ها تنش و اختلاف نظر بین اسلامگرایان و سکولارها در حال دستیابی به ثبات سیاسی است و می تواند الگوی مناسبی برای سایر کشورهای عربی مثل مصر و لیبی باشد. حزب اسلامگرای النهضه پس از توافق با مخالفان از قدرت کناره گیری کرد تا بن بست سیاسی این کشور پایان یابد. مهدی جمعه نخست وزیر جدید و تکنوکرات تونس قول داده است تا دولتی غیر سیاسی را انتخاب کرده و زمینه لازم برای برگزاری انتخابات را پس از تصویب نهایی قانون اساسی فراهم کند.
دولت جدید تونس باید اصلاحات اقتصادی را در اولویت قرار داده و با تهدید شبه نظامیان مسلح مقابله کند. کمیته انتخابات تونس که به تازگی برگزیده شده است هنوز زمان دقیق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را اعلام نکرده است.
تونس سکولارترین کشور عربی به شمار می رود و نقش اسلام در قانون اساسی این کشور به یکی از مهمترین اختلافات احزاب اسلامگرا و سکولار تبدیل شده بود.

5252

کد N77142

وبگردی