آفتاب

نیویورک‌تایمز: ایران به‌دنبال همکاری سازنده با همسایگانش است

نیویورک‌تایمز: ایران به‌دنبال همکاری سازنده با همسایگانش است

نیویورک‌تایمز در تحلیلی با اشاره به سخنرانی رئیس‌جمهور کشورمان در اجلاس داووس نوشت: ایران خواهان مناسبات ایران با جامعه بین‌المللی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سخنرانی حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در اجلاس داووس بازتاب‌ گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی داشته است.

در همین راستا نیویورک تایمز در تحلیلی با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور ایران در این اجلاس نوشت: با توجه به اظهارات روحانی وی به دنبال یک همکاری سازنده با همسایگان است و اعلام می‌کند که این کشور هیچ قصد و نیتی برای ساخت تسلیحات هسته‌ای ندارد. وی خود را به عنوان یک اعتدال‌گرای محتاط معرفی می‌کند.

جون چیپمن مدیر اجرایی موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک لندن که در سخنرانی روحانی حضور داشت در این باره گفت: روحانی به دنبال تقویت روابط ایران با جامعه بین‌المللی است. وی با انجام چنین سخنرانی در واقع می‌خواهد بگوید که به من به عنوان یک رهبر اعتماد کنید. در این میان برخی مقامات اسرائیلی (رژیم صهیونیستی) نیز حضور داشتند آنها سخنرانی روحانی را در جهت به انحراف کشاندن افکار عموم جهان می‌دانند.

در همین راستا بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) گفت که روحانی به دنبال نشان دادن نمایش فریبکارانه ایرانیان است.

این روزنامه در ادامه با اشاره به برگزاری نشست ژنو 2 در 22 ژانویه در مونتروی سوئیس درباره سوریه، نوشت که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با العربیه مدعی شد ایران باید در راستای حل صلح‌آمیز بحران سوریه تلاش کند و اگر خواهان عهده‌گیری نقش ثبات‌دهنده در سوریه است باید از فرستادن تجهیزات و نیرو به دولت اسد جلوگیری کند.

وی در ادامه اظهاراتش با بیان اینکه ایران مهمترین حمایت کننده حزب‌الله است، از مواضع ایران در قبال مسئله سوریه انتقاد کرد.

این اظهارات نشان می‌دهد که هنوز آمریکا و ایران درباره مسائل منطقه‌ای با یکدیگر اختلافاتی دارند اگرچه ایران و آمریکا در قالب مذاکرات 1+5 با یکدیگر دیدار کرده و جان کری و محمد جواد ظریف گفت‌وگوهای طولانی با یکدیگر داشتند اما بیشتر این گفت‌وگوها متمرکز بر مسئله هسته‌ای بوده است و هیچ نشانی مبنی بر تلاش گسترده برای دستیابی به یک زمینه مشترک درباره مسائل منطقه‌ای مشاهده نمی‌شود.

حتی لحن مسالمت جویانه روحانی در اجلاس داووس نمی‌تواند باعث همگرایی با آمریکا در زمینه مساله سوریه بحرانی‌ترین رویداد در منطقه خاورمیانه شود.

انتهای پیام

کد N76996

وبگردی