آفتاب

روانبخش: با نقدها برخورد سلیقه‌ای نشود/نقد موجب پیشرفت کشور می‌شود

روانبخش: با نقدها برخورد سلیقه‌ای نشود/نقد موجب پیشرفت کشور می‌شود

یک عضو جبهه پایداری، نقد را موجب پیشرفت کشور دانست و تاکید کرد که نباید با موضع نقد، برخورد سلیقه‌ای صورت بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین روانبخش در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه "موضوع نقد یکی از مباحثی بوده که از اوایل انقلاب مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته و گاهی از این کلمه سوءاستفاده شده است"، افزود: گاهی انتقام با تابلوی انتقاد مطرح شده و گاهی به انتقاد، اتهام انتقام زده شده است.

وی با بیان اینکه "امام و مقام معظم رهبری همواره تاکید کرده‌اند که نقد باید آزاد باشد"، گفت: وقتی فردی موضوعی را نقد می‌کند باید در کنار اینکه جنبه‌های منفی را بیان می‌کند، جنبه‌های مثبت آن را نیز بیان کند تا نقد یک طرفه نباشد. در این صورت است که نقد مورد پذیرش مخاطب و مردم قرار می‌گیرد و فردی که مورد نقد قرار گرفته نیز متوجه می‌شود که نیت فرد نقدکننده خیرخواهانه است.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه "پرچمدار نقد و نقادی سازنده در کشور، مقام معظم رهبری است"، تاکید کرد: باید اجازه داده شود کسانی که در داخل نظام هستند اگر با یک روند یا یک موضوع مخالف هستند، دیدگاهشان را بیان کنند. مثلاً اکنون در بحث هسته‌ای دو جریان در کشور وجود دارد؛ یک جریان، جریانی است که دولت را در اختیار دارد و لازم می‌داند مذاکرات در ارتباط با پرونده هسته‌ای انجام شود و توافقنامه ژنو را پیروزی عنوان می‌کند اما در مقابل، یک جریان فکری سیاسی دیگر است که توافق صورت گرفته را یک توافق برد - برد برای ایران نمی‌داند و به این توافق نقد دارد. این دو دیدگاه مقابل هم هستند ولی باید اجازه داده شود که این دیدگاه‌ها مطرح شود و نباید منتقدان را افراطی یا هم‌موضع با اسرائیل و صهیونیست‌ها نامید.

وی در ادامه اظهار کرد: آقای روحانی تاکید دارند که فضا باز است ولی می‌بینیم با نشریاتی که به دولت انتقاد می‌کنند برخورد می‌شود. مثلا به نشریه 9 دی تذکر داده یا هفته‌نامه یالثارات بسته می‌شود و در واقع برخوردهایی را می‌بینیم که خود این دوستان در زمانی آن را محکوم می‌کردند و می‌گفتند موجب زیرزمینی شدن نقد و اندیشه می‌شود.

روانبخش با تاکید بر اینکه "نباید با موضع نقد برخورد سلیقه‌ای شود یا به کسانی دیدگاهی مخالف با دولت دارند، اتهام زده شود"، افزود: اگر مصوبه مجلس پنجم در مورد مطبوعات دقیقاً اجرا شود از بسیاری از برخودهای سلیقه‌ای جلوگیری خواهد شد.

این عضو جبهه پایداری با بیان اینکه "بطور کلی افراد از نقد خوششان نمی‌آید و مسئولان نیز جزو همین گروه هستند و اکثراً دوست دارند از آنها تعریف شود"، گفت: در پذیرش نقد باید مقام معظم رهبری الگوی مسئولان باشد. شما می‌بینید که رهبری در دیدار با نخبگان از آنها می‌خواهند که نقدهایشان را آزادانه بیان کنند، چراکه بیان این نقدها موجب پیشرفت کشور می‌شود. از طرف دیگر ایشان تاکید می‌کند که مسئولان به دانشگاه‌ها بروند و خود را در معرض نقد دانشجویان قرار دهند. در حالی که متأسفانه در فضای دانشگاه‌ها بیشتر با این موضوع برخورد سیاسی می‌شود و نخبگان ما فضا را برای بیان نقد علمی و درست مناسب نمی‌بینند و به همین بابت از بیان نقدهای خود خودداری می‌کنند.

انتهای پیام

کد N76929

وبگردی