آفتاب

رئیس بزرگترین کتابخانه آسیای مرکزی خواستار مساعدت ایران شد

رئیس بزرگترین کتابخانه آسیای مرکزی خواستار مساعدت ایران شد

دوشنبه - ایرنا - رئیس کتابخانه ملی تاجیکستان که بزرگترین کتابخانه آسیای مرکزی بشمار می رود با قدردانی از کشورمان به خاطر مساعدت در کمک به این کتابخانه و چاپ کتاب های تاجیکی، خواستار حمایت بیشتر و استفاده از تجربیات کتابخانه ملی ایران برای تجهیز و توسعه این کتابخانه شد.

به گزارش ایرنا، ناصرجان سلیم اف روز جمعه در بازدید سرپرست سفارت ایران از این کتابخانه افزود: تاکنون از سوی جمهوری اسلامی ایران 50 هزار نسخه کتاب به کتابخانه ملی تاجیکستان اهدا شده و مقرر شده است طی چند ماه آینده نیز 15 هزار جلد دیگر هم از سوی انجمن دوستی ایران و تاجیکستان به این کتابخانه اهدا شود.

وی بر ضرورت اهتمام هرچه جدی تر کشورمان در تجهیز اتاق ایران در این کتابخانه تاکید کرد و گفت: کشورهای دیگر نسبت به اتاق خود در این کتابخانه را تجهیز کرده اند اما مسوولان کتابخانه ملی ایران در این مورد هنوز اقدامی انجام نداده اند.

رئیس کتابخانه ملی تاجیکستان همچنین خواستار فراهم شدن زمینه بهره مندی این کتابخانه از تجربیات و دانش روز کتابخانه ملی ایران شد.

سید محمود صدری سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست با اشاره به مشترکات فراوان فرهنگی و تاریخی دو کشور بر ضرورت تحکیم و تقویت هرچه بیشتر تعاملات فیمابین در حوزه فرهنگ و ادب تاکید کرد و خواستار ارتباط مستقیم و مستمر کتابخانه های ملی دو کشور شد.

در این دیدار اعلام شد که هیاتی از کتابخانه ملی کشورمان به منظور تجهیز اتاق ایران در کتابخانه ملی تاجیکستان بزودی به تاجیکستان سفر خواهند کرد.

کتابخانه ملی تاجیکستان با عنوان کتابخانه ابوالقاسم فردوسی بزرگترین کتابخانه در آسیای مرکزی بشمار می رود.

این کتابخانه حدود 10 میلیون جلد کتاب دارد و دستنویس های زیادی نیز در آن نگهداری می شود.روزانه حدود یکهزارو 500 مراجعه کننده دارد.

این کتابخانه دارای برنامه مبادله با 199 کتابخانه خارجی است.

نسخ خطی شرقی کتابخانه بسیار نفیس و متعلق به قرون 12 تا 20 هستند از قدیمی ترین این نسخ می توان از تاریخ طبری (قرن 13) نام برد.

آساق**1663** 1575
کد N76813

وبگردی