آفتاب

عملیات پلیس مالزی علیه کارگران غیرقانونی

عملیات پلیس مالزی علیه کارگران غیرقانونی

کوالالامپور – ایرنا – پلیس مالزی در عملیات علیه صدها هزار کارگر مهاجر غیرقانونی در این کشور صدها نفر از جمله یک ایرانی را بازداشت کرد.

پلیس از روز سه شنبه اول بهمن عملیاتی را در سراسر مالزی علیه کارگران مهاجر ثبت نشده و غیرقانونی آغاز کرده است و در این عملیات تاکنون صدها نفر دستگیر شده اند.

به گزارش ایرنا، پلیس مالزی در یک عملیات نیز یازده خارجی از جمله یک ایرانی متهم به کار غیرقانونی را بازداشت کرد. این افراد قرار است طبق ماده 39 ˈبˈ قانون مهاجرت مصوب 1963 به خاطر سوء استفاده از روادید خود مورد بازجویی قرار گیرند.

بر اساس قانون مالزی افراد دارای روادید دانشجویی و گردشگری مجاز به کار نیستند. دانشجویان خارجی در مالزی می توانند در تعطیلات بین ترم و تعطیلات بیش از هفت روز تا بیست ساعت به عنوان پاره وقت کار کنند.

پلیس مالزی اعلام کرده است دو تن از افراد دستگیر شده ویزای دانشجویی و 9 تن دیگر ویزای گردشگری داشته اند. یک ایرانی، یک فیلیپینی، چهار ویتنامی و پنج تبعه تایلند 22 تا 40 ساله جزو دستگیرشدگان هستند.

این افراد در صورت اثبات جرم به شش ماه زندان، هزار رینگیت (330 دلار) جریمه نقدی و یا هر دو محکوم می شوند.

طبق ماده 56 قانون مهاجرت مالزی مصوب سال 1963 کارفرمایانی که مهاجران بدون روادید را به کار گیرند به ازای هر فرد پنجاه هزار رینگیت جریمه نقدی (17 هزار دلار) و برای به کارگیری بیش از پنج کارگر به پنج سال زندان و شش ضربه شلاق محکوم می شوند.

گزارش ها نشان می دهد در سال 2012 میلادی بیش از یک میلیون و 300 هزار مهاجر غیرقانونی در این کشور حضور داشته اند که این رقم در سال جاری به حدود یک میلیون و 500 هزار نفر افزایش یافته است.

برخی آمار نیز حکایت از آن دارد که چهار میلیون کارگر مهاجر در مالزی فعالیت می کنند که معادل حدود 14 درصد جمعیت این کشور است.

اندونزی، فیلیپین، تایلند، کامبوج و ویتنام عمده کشورهایی است که نیروی کار آنها برای یافتن شغلی بهتر و با درآمد بالاتر مالزی را برای این اهداف انتخاب می کنند.

آساق**د.م**1611
کد N76674

وبگردی