آفتاب

ژنو درسایه داووس/ پیام صلح نشست داووس به ژنو 2

ژنو درسایه داووس/ پیام صلح نشست داووس به ژنو 2

تحلیلگران مطبوعاتی می گویند در حالی که واکنش ها نسبت به اجلاس ژنو 2 با موضوع بحران سوریه خشم افکار عمومی را برانگیخته است، دیدگاه ها نسبت به نشست اقتصادی داووس که چند کیلومتر آن طرف تر در حال برگزاری است مثبت و امیدوار کننده است.

به گفته ی این تحلیلگران این تفاوت در نگرش نسبت به دست آوردهای این دو نشست که هردو در سوییس در حال برگزاری است، یک دلیل عمده دارد و آن حضور رییس جمهوری ایران دکتر روحانی است.

اگر چه در خصوص تاثیر گذاری حضور روحانی در نشست مجمع جهانی اقتصاد و محور قرار داشتن ایران در این نشست که بزرگترین گردهمایی اقتصادی غیر رسمی جهان بشمار می رود ، گمانه زنی هایی از سوی تحلیلگران مسائل اقتصادی صورت گرفته بود اما در اتمام سخنان روحانی بود که همه اذهان و نگاه های حاضران درگیر و متوجه مواضع اصولی و صلح جویانه ایران آنگونه که روحانی تشریح کرد شد.

اما اینکه چرا نشست ژنو 2 پس از ماه ها تبلیغ و انتظار تصویر ناامید کننده ای بر اذهان گذاشت، موضوعی که بازتاب آن در فضای رسانه ای و فضای مجازی به روشنی قابل مشاهده است، قابل تامل و بررسی است اگر چه رسیدن به حقایق برگزاری این نشست و اهدافی که دنبال می کند، چندان کار سختی نیست.

سایه نفس گیر گردهمایی داووس در حالی بر نشست ژنو 2 ،سنگینی می کند که اکنون پیام متفاوت این دو گردهمایی در این زمان برای همه روشن شده است . در حالی که نشست داووس با اتکا به صلح و امنیت، رشد و توسعه را برای همگان خواستار است، تمامی اهداف نشست ژنو 2 به جای کمک به مردم سوریه و حل بحران این کشور به سرنگونی رییس جمهوری این کشور معطوف شده است.

همگان اما شاهد و ناظر بودند که چگونه به گفته ی منصور فرهنگ استاد روابط بین الملل (در گفت و گو با شبکه تلویزیونی آمریکا) روحانی با لحن نرم و آشتی جویانه و صلح آمیز و با زبان ساده به گونه ای که مخاطبان برای فهم ان به دردسر نیفتند در یک ˈمانور دلبریˈ ، ( اصطلاحی که تلویزیون آمریکا به کار برد) از دوره جدیدی در سیاست خارجی ایران گفت.

به گفته صاحبنظران مسائل سیاسی (در گفت و گو با بخش فارسی بی بی سی) اگر چه ایران به همت و تلاش مقام های آمریکایی و نمایندگان تروریست های مشغول آدمکشی در سوریه در نشست ژنو حضور نداشت اما رییس جمهوری ایران درفرصتی که بنیان گذار مجمع جهانی اقتصاد در پایان سخنرانی اش برایش فراهم کرد راه حل مورد نظر ایران برای برون رفت از بحران سوریه را برای همگان تشریح کرد.

دکتر روحانی در پاسخ به سووالی از وی در خصوص بحران سوریه ، با ابراز تاسف از وضع آوارگان سوری گفت که باید تروریست ها را از سوریه بیرون راند و زمینه را برای برگزاری انتخابات آزاد فراهم کرد.

راه حل روحانی روشن است ، دست کشیدن کشورهای نام آشنا در بحران سوریه از حمایت همه جانبه از تروریست های سوری کش بی نام و نشان و خارج ساختن آنان از سوریه، واگذار کردن سرنوشت کشور سوریه به مردم این کشور و سپس کمک به فراهم نمودن زمینه ای برای برگزاری انتخاباتی آزاد .

بدون تردید این دو نشست و نقش تاثیر گذار روحانی در این دوره از نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس و نیز اهداف جنگ طلبانه نمایندگان تروریست ها و حامیان آنان در گردهمایی ژنو 2 در تحلیل های صاحبنظران بی طرف بیش از پیش روشن خواهد شد که چرا واکنش های اولیه رسانه ها و در فضای مجازی اجلاس ژنو 2 را ناامید کننده و مجمع جهانی اقتصاد را همراه با امید و صلح و امنیت ارزیابی کرده اند.

گزارش: عبدالرضا بندی

**اخبار خارجی ** 1542**
کد N76548

وبگردی