آفتاب

رییس مجلس ترکیه به اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی درتهران دعوت شد

رییس مجلس ترکیه به اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی درتهران دعوت شد

آنکارا - ایرنا - ˈ علیرضا بیکدلی ˈ سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه از سوی ˈ علی لاریجانی ˈ رییس مجلس کشورمان از ˈ جمیل چیچک ˈ رییس مجلس ملی ترکیه برای شرکت در نهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی دعوت به عمل آورد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا ، سفیر ایران در آنکارا امروز در دیدار با رییس مجلس ملی ترکیه ، دعوت نامه رییس مجلس کشورمان را تقدیم چیچک کرد.

چیچک در این دیدار ملاقات های مقامات بلند پایه دو کشور ایران و ترکیه در فاصله زمانی کوتاه را مثبت ارزیابی کرد و گفت : برگزاری نشست اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی فرصتی برای بررسی مشکلات جهان اسلام است.

وی افزود : افزون بر آن برگزاری این نشست زمینه گفت وگوهای روسای مجالس کشورهای اسلامی را فراهم خواهد کرد.

رییس مجلس ملی ترکیه درباره روابط تهران و آنکارا نیز اظهارداشت : روابط ایران و ترکیه ، ارتباطی عادی بین دو کشورنیست بلکه این روابط متکی بر صدها سال دوستی تاریخی بین دو ملت است.

چیچک تصریح کرد :افزایش همکاری های ایران و ترکیه در برقراری صلح ، ثبات و امنیت در منطقه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

سفیر ایران در ترکیه نیز در این دیدار بر اهمیت برگزاری اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در تهران تاکید کرد.

وی همچنین سفر هفته آینده ˈ رجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه به تهران را مهم ارزیابی کرد و گفت : این سفر توسعه و تحکیم روابط دو کشور همسایه و برادر ایران و ترکیه را در پی خواهد داشت.

ˈرجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه در روزهای 28 و 29 ژانویه ( 8 و 9 بهمن ) به تهران سفر و با مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، در سفر اردوغان به تهران، توافقنامه های تجارت ترجیحی ایران و ترکیه و شورای عالی همکای به امضا مقامات دو کشور می رسد.

اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی نیز در روزهای 25 تا 30 بهمن ماه (14 تا 19 فوریه) در تهران برگزار می شود.

پیش از برگزاری نهمین اجلاس روسای مجالس کشورهای اسلامی در روزهای 29 و 30 نشست های کمیته اجرایی ، امور سیاسی و روابط خارجی ، امور اقتصادی و محیط زیست ، حقوق بشر ، زن و خانواده ، فرهنگی ، قضایی و گفت وگوی تمدن ها و ادیان ، امور فلسطین ، کنفرانس سوم زنان نماینده مجالس اسلامی و نشست شانزدهم کمیته عمومی برگزار خواهدشد.

لازم به ذکر است ، حداکثر شمار کشورهای شرکت کننده در اجلاس های قبلی 32 یا 33 کشور و حداکثر تعداد روسای مجالس حاضر در نشست های قبلی 15 یا 16 رئیس مجلس بوده است.

علاوه بر دعوت از 53 عضو این اتحادیه برای شرکت در اجلاس تهران، 22 سازمان و نهاد منطقه ای و بین المللی به عنوان اعضای ناظر در نشست های تهران شرکت خواهند کرد.

همچنین با توجه به اینکه کشورهای آسیای میانه کمتر در نشست های قبلی حضور یافته اند، گسترش شرکت این کشورها در اجلاس تهران از دیگر اهداف برگزاری می باشد.

با توجه به برگزاری مراسم پانزدهمین سالگرد تاسیس این اتحادیه قرار است مراسمی برای بزرگداشت آن برگزار شود که در همین راستا روسای 8 کنفرانس قبلی برای شرکت در این مراسم دعوت شده اند.

بر اساس این گزارش، شعار اجلاس تهران مصوب در شورای سیاسی و ستاد برگزاری نهمین دوره این اجلاس ˈمجالس اسلامی، همبستگی، عدالت، پیشرفتˈ است.

علاوه بر اعضاء و ناظران، از روسای مجالس رواندا، نیجریه، بوسنی و هرزگوین، برونئی دارالسلام، دومای دولتی روسیه و کنگره ملی خلق چین، به عنوان مهمان افتخاری ، دعوت به عمل آمده است.

خاورم ** 230**1856
کد N76534

وبگردی