آفتاب

دیدار روحانی و رییس کمیسیون اروپا در داووس

دیدار روحانی و رییس کمیسیون اروپا در داووس

تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه از دیدار حسن روحانی، رییس جمهوری ایران و ˈخوزه مانوئل باروسوˈ، رییس کمیسیون اروپا خبر داد.

خبرگزاری رویترز در تحلیلی که امروز پیرامون مواضع دولت ایران و زمینه های موجود برای گسترش روابط میان تهران و اروپا منتشر کرد، از دیدار رییس جمهوری ایران و خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اروپا در حاشیه نشست جهانی اقتصادی (داووس) خبر داد.

خبرگزاری رویترز به این بخش از سخنان امروز حسن روحانی نیز توجه ویژه کرد که گفته بود ˈجمهوری اسلامی ایران با تکیه بر ذخایر نفت و گاز خود، آماده همکاریهای سازنده برای امنیت جهانی انرژی است.ˈ

روحانی روز چهارشنبه برای شرکت در این نشست عازم سوییس شد و محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری، روحانی را در این سفر همراهی می کنند.

چهل و چهارمین اجلاس مجمع جهانی داووس روز چهارشنبه با سخنرانی روحانی به عنوان مهمان ویژه در سوییس آغاز شده و تا پنجم بهمن ادامه دارد.

مجمع جهانی اقتصاد برای اولین بار در ژانویه سال 1971 (دی 1350) در شهر داووس سوئیس راه اندازی شد. کلاوس شواب موسس مجمع جهانی اقتصاد است. وی که یک فرد آلمانی تبار است بعد از تاسیس این مجمع به عنوان استاد در دانشگاه ژنو مشغول تدریس شد.

وی همچنین مجمع مدیریت اروپایی را که یک سازمان غیرانتفاعی بود، در ژنو راه اندازی کرد و با کمک این مجمع، سران تجاری و صنعتی اروپا را هر ساله در ماه ژانویه به داووس فرا می خواند. پس از آن، برگزاری جلسات منطقه ای در کشورهای مختلف جهان بعد از برگزاری اجلاس سالانه داووس به برنامه کاری این مجمع اضافه شد و از سال 1979 مجمع مدیریت جهانی انتشار گزارش رقابت اقتصادی جهانی را نیز بر عهده گرفت.

در سال 1987 ˈمجمع مدیریت اروپاˈ به ˈمجمع اقتصاد جهانیˈ تغییر نام داد و با توسعه حوزه کاری خود تلاش کرد تا اختلافات و مشکلات جهانی را حل کند.

مترجمام**9163**1577
کد N76518

وبگردی