آفتاب

اتحادیه های کاری صربستان در اعتراض به سیاست دولت تظاهرات کردند

اتحادیه های کاری صربستان در اعتراض به سیاست دولت تظاهرات کردند

بلگراد- ایرنا- اتحادیه های مستقل کاری صربستان روز پنجشنبه با برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز در سراسر کشور به سیاست دولت در ایجاد تغییراتی در برخی از مفاد قانون کار هشدار دادند.

به گزارش ایرنا، اعضای اتحادیه های مستقل کاری صربستان از ساعت 11 لغایت 12در محلهای کار و مؤسسات دولتی در سراسر کشور برای احقاق حقوق خود بر اساس قانون کنونی کار تظاهرات هشدار آمیزی برگزار کردند.

اتحادیه های کاری صربستان در تظاهرات یک ساعته هشدار آمیز در سراسر کشور دولت را به پس گرفتن مصوبه تغییرات قانون کار از پارلمان در رابطه با خصوصی سازی و ورشکستگی کارخانه ها فرا خواندند.

اتحادیه های مستقل کاری در صربستان همچنین خواستار عزل فوری وزیر اقتصاد و بازررگانی شدند.

ˈبرانیسلاو چاناکˈ رییس اتحادیه های مستقل کاری صربستان در این خصوص گفت که نمایندگان اتحادیه های کاری تنها با مسئولین وزارت کار در باره قانون کار مذاکره و گفت و گو می کنند و نه با نمایندگان وزارت دادگستری.

وی با اشاره به اینکه کارهای مربوط به شرکتها و کارخانجات و قوانین کار در چارچوب وزارت کار هستند و مسائل کاری کارخانجات و ادارات باید در وزارت کار حل و فصل شوند، گفت که متاسفانه کارهای مربوط به رسیدگی امور اتحادیه های مختلف کاری به وزارت دیگری غیر از وزارت کار انتقال داده شده است.

وی تاکید کرد که اتحادیه های کارگری با نمایندگان وزارت دادگستری در مورد مشکلات و مسایل مربوط به قانون کار و معضلات کاری مذاکره نمی کنند.

ˈلیوبیساو اوربوویچˈ رییس شورای اتحادیه های مستقل صربستان نیز در این رابطه اشاره کرد که انتظار می رود از طریق مذاکرات بین نمایندگان اتحادیه های کارگری، کارفرمایان و دولت بتوان در باره قانون کار به راه حل تفاهم آمیز دست یافت.

وی اظهار امیدواری کرد که این تظاهرات هشدار دهنده برای دستیابی به یک راه حل تفاهم آمیز در مورد قانون کار نتیجه بخش باشد.

در تظاهرات هشدار آمیز یک ساعته امروز در مخالفت با اصلاحات در قانون کار بیش از 40 کارخانه و مؤسسه از شهرهای سراسر صربستان شرکت داشتند.

اتحادیه های پزشکان، داروسازان، پرستاران، اعضای اتحادیه های پلیس صربستان، آموزش و پرورش، اتحادیه های اتوبوسرانی شهری بلگراد و اتحادیه خبرنگاران ازجمله اتحادیه های کاری در سراسر صربستان هستند که از تظاهرات هشدار آمیز در مخالفت با ایجاد تغییرات در قانون کنونی کار حمایت کردند.

ˈآلکساندر ووچیچˈ معاون اول نخست وزیر صربستان پیشتر توضیح داده بود که پیش نویس مربوط به اصلاح قانون کار در دولت مورد بحث قرار نگرفته چه برسد در مجلس.

وی افزود: قرار است در دو یا سه ماه آینده لایجه خوبی برای تجارت و امور کاری به تدوین برسد که موجب تسهیل وظایف کارفرمایان و شاغلین می شود.

اتحادیه های مستقل کاری صربستان با این حال به رغم اظهارات معاون نخست وزیر، تظاهرات هشدار آمیز خود را انجام دادند و قرار است که نمایندگان شرکتها و کارخانجات نیز در رابطه با ایجاد اصلاحات در قانون کار در روز جمغه 24 ژانویه امسال( 4بهمن) تطاهرات کنند.

ˈزوران بابیچˈ رییس گروه نمایندگان حزب پیشرو صربستان که بزرگترین حزب سیاسی در صربستان است با حضور در برنامه خبری تلویزیون ˈپینکˈ صربستان به ضرورت بحث و گفت و گوی عمومی برای رسیدن به تفام در باره قانون کار نه تنها در مجلس بلکه بین تمامی نهادهای ذیربط اشاره کرد.

وی با بیان اینکه بزودی گروه کاری برای مذاکرات با اتحادیه های کارگری در باره قانون کار تشکیل شود، گفت که انتظار می رود هر چه زودتر در باره پیش نویس اصلاحلاتی قانون کار در دولت که در مجلس مراحل نهایی آن خواهد گذشت، توافقی بین نهادهای ذیربط حاصل شود.

اروپام**2061**1577
کد N76444

وبگردی