آفتاب

دیدگاه پناهجویان سوری در لبنان در باره اجلاس ژنو 2

دیدگاه پناهجویان سوری در لبنان در باره اجلاس ژنو 2

بیروت-ایرنا،همزمان باآغاز به کاراجلاس بین المللی ژنو 2برای ایجاد راه حل سیاسی برای بحران سوریه، عده ای ازپناهجویان سوری لبنان درمصاحبه کوتاه با خبرنگارایرنا نسبت به موفقیت کار اجلاس درپایان دادن به بحران سوریه، توقف موج خشونت هاوعملیات های تروریستی دراین کشور ابرازناامیدی کردند.

به گزارش ایرنا، تعدادی از پناهجویان سوری ساکن مناطق جنوب لبنان روز پنچ شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا برگزاری اجلاس بین المللی ژنو2 را دورغی بزرگ خوانده و اظهارکردند که غرب و برخی ازکشورهای عربی، به دنبال ایجاد صلح و آرامش در سوریه نیستند زیرا اگر براستی به دنبال تحقق این هدف بودند، از حمایت گروه های تندرو وافراطی و گروه های تکفیری و تجهیز آنها به انواع اسلحه های هوشمند برای خراب کردن سوریه، دست بر می داشتند.

این عده از پناهجویان سوری ساکن مناطق جنوب لبنان در این مصاحبه سرنوشت اجلاس بین المللی ژنو 2 را مشابه سرنوشت اجلاس ژنو1 که تنها منجر به افرایش دامنه خشونت ها و عملیات کشتار و قتل در سوریه شد دانستند.

آنها در مورد پس گرفتن دعوت حضور ایران در اجلاس بین المللی ژنو2 از سوی ˈبان کی مونˈ، دبیرکل سازمان ملل تصریح کردند که سازمان ملل دیگر قدرت اتخاذ تصمیم سیاسی مستقل را ندارد و بان کی مون تحت فشار برخی کشورهای غربی و عربی از جمله عربستان، از حضور ایران در اجلاس بین المللی ژنو 2 خودداری کرد و این مساله نشان می دهد که اگر غرب براستی به دنبال ایجاد صلح وحل بحران سوریه بود، سازمان ملل را مجبور به دور کردن حضور کشور مهم منطقه ای مانند ایران از اجلاس نمی کرد.

این عده از پناهجویان سوری لبنان در این مصاحبه ها تصریح کردند که عدم حضور ایران در اجلاس بین المللی ژنو 2 منجر به کم رنگ شدن نقش مثبت منطقه ای و بین المللی این کشور در سوریه نمی شود و جهان شاهد تسلیم شدن غرب به خواسته های ایران پیرامون موضوع هسته ای آن بود.

ˈمحمد نایفˈ یکی از پناهجویان سوری از اهالی شهر حمص سوریه است که دو سال پیش به همراه خانواده و پنج فرزندش ،در مرکز فرهنگی ˈالعافیهˈ در منطقه الزهرانی درجنوب لبنان زندگی می کند این مرکز دهها خانواده آواره سوری را در خود جای داده است.

نایف درمصاحبه با خبرنگار ایرنا در باره آغاز به کار اجلاس بین المللی ژنو2 برای حل بحران سوریه گفت: غرب صدسال است که به ریش اعراب می خندند و آنها را گول می زنند و امروز نیز با تشکیل اجلاس بین المللی ژنو 2 همین راه را طی می کند و این اجلاس مانند اجلاس ژنو 1 محکوم به شکست است.

ˈخالد محمدˈ، یکی دیگر از پناهجویان سوری ساکن مناطق جنوب لبنان در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با بی ارزش خواندن آغاز به کار اجلاس بین المللی ژنو 2 در کشور سوئیس اظهارکرد: این اجلاس برای من اهمیت ندارد است چرا که آنچه برای من اهمیت دارد، توقف کشتار و خونریزی درسوریه و بازگشت مردم به کشورشان است و ما امیدواریم حیله و مکر دشمنان به خودشان بازگردد.

یکی دیگراز پناهجویان سوری لبنان ˈعارف موسیˈ از اهالی منطقه ˈباب السباعˈ از شهر حمص سوریه است. وی در مصاحبه با خبرنگارایرنا با اشاره به مشکلات فراوانی که در لبنان با آن روبه رو شده است گفت: من، ترجیح می دهم، به جای آنکه در مغازه ها و اماکن سرد و بی پناه زندگی کنیم به کشورم بازگردم و در یک اردوگاه زندگی کنم.

وی ادامه داد: ما از سر تقصیرات کسانی که ما را آواره و بی خانمان کرده اند، نمی گذریم وهیچ جایی برای انسان بهتر از کشورش نیست.

ˈمطصفی عمرˈ یکی دیگر از مهاجران سوری ساکن مناطق جنوب لبنان نیز در مصاحبه با خبرنگارایرنا درباره تشکیل اجلاس بین المللی ژنو 2 برای حل بحران سوریه اظهارکرد: ما خواهان ایجاد صلح، امنیت ،توقف جنگ، بازگشت آواره گان به کشورشان و حل بحران سوریه با ارایه راهکارهای سیاسی هستیم.

ˈحامد العوضˈ از اهالی روستای ˈالمعرهˈ در سوریه، نیز در مصاحبه با خبرنگارا ایرنا، آغاز به کار اجلاس بین المللی ژنو 2 را مسخره آمیز خواند وگفت: اعراب باید مشکلات داخلی شان با همکاری هم و بدون دخالت بیگانگان حل و فصل کنند.

وی با ابراز دلتنگی برای بازگشت به سوریه اظهارکرد: صلح و امنیتی که در سوریه وجود داشت در آمریکا ، فرانسه و هیچ یک از کشورهای غربی و حتی در لبنان نیز وجود نداشت.

ˈخلیل الکعیدˈ، یکی دیگر از پناهجویان سوری جنوب لبنان، تشکیل کنفرانس های نظیر ژنو 2 را اقدامی بیهوده خواند وگفت: غرب با تشکیل این نوع اجلاس ها، به دنبال آتش افروزی بیشتر در سوریه است تا بدین ترتیب اعراب را به جان هم بیندازد چون اگر غرب واقعابه دنبال ایجاد صلح و امنیت درسوریه است به عربستان اجازه ارسال اسلحه به گروه های مسلح تکفیری را نمی داد و ایران را از حضور در اجلاس منع نمی کرد.

برخی دیگر از پناهجویان سوری ساکن مناطق جنوب لبنان در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، تنها راه حل بحران سوریه را ایجاد گفت وگو به دور از زبان خشونت و قتل و کشتار خواندند و نظام سوریه را تنها مرجع قانونی و حامی شهروندان سوری دانستند.

خاورم*2023**1566
کد N76351

وبگردی