آفتاب

پاکستان درخواست آمریکا برای رهایی پزشک پاکستانی مرتبط با قتل اسامه بن لادن را رد کرد

پاکستان درخواست آمریکا برای رهایی پزشک پاکستانی مرتبط با قتل اسامه بن لادن را رد کرد

اسلام آباد-ایرنا-دولت پاکستان پنجشنبه درخواست آمریکا برای رهاییˈشکیل آفریدیˈ پزشک پاکستانی که درهمکاری با سازمان جاسوسی سیای آمریکا منجر به شناسایی محل اقامت اسامه بن لادن سرکرده معدوم القاعده در شمال پاکستان شد، را رد کرد.

به گزارش ایرنا، خانم ˈتسنیم اسلمˈ امروز در گفت وگو با خبرنگاران در اسلام آباد افزود: مواضع دولت پاکستان درباره بازداشت و سرنوشت شکیل آفریدی مشخص بوده و این کشور هیچ قصدی برای آزادی این پزشک پاکستانی آن هم به درخواست واشنگتن ندارد.

وی تاکید کرد: پرونده قضایی آفریدی در جریان بوده و دادگاههای پاکستان سرنوشت و حکم مورد نظر درباره وی را صادر می کنند.

هفته گذشته نیز سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان تصمیم آمریکا را مبنی بر مشروط کردن کمک 33 میلیون دلاری به اسلام آباد در قبال آزادی پزشک پاکستانی مرتبط با رییس معدوم القاعده، سرزنش کرد.

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا جمعه گذشته مصوبه مجلس سنای این کشور در باره توقف کمک 33 میلیون دلاری به پاکستان و تعهد جان کری وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر آزادی و رفع اتهامات ˈشکیل آفریدیˈ پزشک پاکستانی را امضا کرد.

ˈتسنیم اسلمˈ در این خصوص گفت: تصمیم آمریکا برای خودداری از ارائه کمک 33 میلیون دلاری به دلیل بازداشت شکیل آفریدی نا امید کننده است

وی تاکید کرد: شکیل آفریدی یک شهروند پاکستانی بوده و قوانین کشور را نقض کرده است. اقدام آفریدی باعث شده تا اجرای طرح عمومی واکسیناسیون فلج اطفال در مناطق مختلف پاکستان ازجمله در شمال غرب این کشور تحت تاثیر قرار بگیرد.

طرح عمومی واکسیناسیون فلج اطفال در سراسر پاکستان بویژه در مناطق قبایلی این کشور به خاطر رسوا شدن طرح جعلی واکسیناسیون توسط شکیل آفریدی،تحت تاثیر قرار گرفته است.

شکیل آفریدی با سازماندهی طرح جعلی واکسیناسیون توانست نمونه ˈدی ان ایˈ فرزندان بن لادن را در شهر ابیت آباد واقع در شمال پاکستان را دریافت و پس از شناسایی محل اقامت بن لادن اطلاعات لازم را در اختیار سازمان سیای آمریکا قرار داد.

پس از آن اسامه بن لادن روز اردیبهشت ماه 90 (دوم می 2011) طی عملیات یکجانبه نیروهای آمریکایی کشته شد.

شکیل آفریدی سال گذشته به جرم اجرای طرح غیرواقعی واکسیناسیون باهدف جمع آوری ˈ دی ان ایˈ اسامه بن لادن، خیانت به کشور و همکاری با گروه غیرقانونی لشکر اسلام، توسط سازمان قضایی ˈمقررات جرایم مرزیˈ (FCR) در مناطق قبایلی پاکستان به 33 سال حبس محکوم شد.

آساق ** 1095**1856
کد N76337

وبگردی