آفتاب

اندیشکده آمریکایی: نادیده گرفتن پاکستان در استراتژی آمریکا کوتاه بینی است

اندیشکده آمریکایی: نادیده گرفتن پاکستان در استراتژی آمریکا کوتاه بینی است

یک اندیشکده آمریکایی موسوم به "شورای روابط خارجی" در گزارشی نوشت: در صورتی که استراتژی آمریکا در خصوص آسیا نقش پاکستان را نادیده گیرد، استراتژی ناکامل است و سیاست آمریکایی که پاکستان را در بافت افغانستان در نظر بگیرد، سیاستی کوتاه بینانه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ در این گزارش که با عنوان "هدایت مجدد سیاست آمریکا در قبال پاکستان، از افغانستان- پاکستان تا آسیا" منتشر شده، هشدار داده شده که تمرکز صرف بر روی تهدیدات امنیتی، پاکستان را در انزوا قرار می‌دهد و امکان دشمنی خطرناک از سوی رهبری متحد و منتخب اسلام آباد را افزایش می‌دهد.

دانیل اس مارکی، نویسنده این گزارش عنوان داشته است که پاکستان در موقعیت مناسبی قرار دارد تا نقش یک بازیگر غیر متعهد را بازی کند و روابط خود با واشنگتن و پکن را حفظ کند و در این میان بدون اینکه مجبور به انتخاب از میان این دو باشد منافع خود را تامین کند.

این گزارش با تاکید بر مشکلات پیش روی پاکستان امروز، خاطرنشان کرده است که این کشور محکوم به شکست نیست زیرا اصلاحات در رهبری و حاکمیت این کشور می‌تواند آن را قادر به ایفای نقشی سازنده در طول زمان کند.

این گزارش به سیاستمداران آمریکایی هشدار می‌دهد که پاکستان بی‌ثبات و درگیر در خشونت‌ها دستور کار آمریکا در خصوص آسیا را گسترده تر می‌کند اما پاکستان در حال رشد این دستور کار را به جلو می‌برد.

در این گزارش آمده است که گروه‌هایی مانند طالبان پاکستان به شیوه‌هایی که طی دهه‌های پیش غیرقابل توجیه بوده است به غیرنظامیان و مراکز دولتی حمله می‌کنند و این مساله تردیدهایی را درباره توانایی دولت پاکستان برای حفظ نظم و قوانین اولیه در این کشور ایجاد می‌کند.

در این گزارش آمده است که اسلام آباد بر این باور است که استراتژی کنونی آمریکا «بخشی از رها کردن قریب الوقوع پاکستان از سوی آمریکا» است که تمایل آن به سمت همکاری بیشتر با هند و چین است.

این گزارش تاکید می‌کند که چنین نگرانی‌هایی حس امنیت اسلام‌آباد را تحریک می‌کند و شکاف آن با آمریکا را عمق می‌بخشد. بدین منظور یک استراتژی دو جانبه باید در نظر گرفته شود؛ مقابله و محدود کردن تهدیدات پاکستان علیه امنیت منطقه و گنجاندن آن در یک دستور کار گسترده تر آمریکایی در آسیا.

در این گزارش از دولت آمریکا خواسته شده است تا با وزارت خارجه چین در خصوص مسائل پاکستان رسما به گفت‌و گو بنشیند و از سوی دیگر گزینه‌ها برای همکاری در خصوص مبارزه با تروریسم را با هند نیز بررسی کند.

این گزارش همچنین از آمریکا خواسته است تا به کمک‌های نظامی خود در قبال پاکستان شکل تازه‌ای دهد. موضوع آن را از افغانستان جدا کند و به جای آن بر اقدامات پاکستان برای مبارزه با تروریسم در مرزهایش متمرکز شود.

بر اساس این مطالعه واشنگتن باید فرصت‌هایی را برای پاکستان به منظور توسعه روابط با همسایگان آسیایی‌اش خصوصا هند ایجاد کند. هم‌چنین به منظور تقویت روابط تجاری میان هند، افغانستان و پاکستان، دسترسی ترجیحی به بازارهای آمریکا به شرط همکاری این کشورها برای کاهش موانع در خصوص تجارت داخل منطقه‌ای پیشنهاد شده است.

در این تحقیق همچنین از دولت آمریکا خواسته شده تا از پروژه خط لوله ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند حمایت کند و بر روی کمک‌های غیرنظامی برای سایر پروژه‌های زیرساختی مانند جاده سازی، پل سازی و بندر متمرکز شود.

در این پژوهش اعلام شده است که روابط عادی با هند می‌تواند پاکستان را تبدیل به قطب تجاری منطقه کند و حتی به امنیت منطقه نیز کمک کند.

توصیه دیگری که در این گزارش ذکر شده است و ممکن است حتی مقامات پاکستان را در شک فرو برد این است که آمریکا با هند پس از برگزاری انتخابات عمومی در این کشور مذاکره کند و امکان استقرار نیروهای نظامی و اطلاعاتی در این کشور را بررسی کند که این اقدام به این دو کشور مجال بررسی تهدیداتی که از سوی گروه‌های تروریستی مستقر در پاکستان ایجاد می‌شود را می‌دهد.

انتهای پیام

کد N76272

وبگردی