آفتاب

نگاه رسانه های خارجی به سخنرانی رئیس جمهوری در داووس

نگاه رسانه های خارجی به سخنرانی رئیس جمهوری در داووس

تهران- ایرنا- رسانه های خارجی روز پنجشنبه با توجهی ویژه به سخنان دکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران در اجلاس داووس، هریک از نگاه خود این اظهارات را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش ایرنا، پایگاه های خبری بی.بی.سی، رادیو فردا، دویچه وله، رادیو فرانسه و همچنین خبرگزاری های آسوشیتدپرس و رویترز، با انتشار سخنان آقای روحانی در نشست داووس، بخش های مربوط به مواضع ایران در ارتباط با خاورمیانه و اروپا را، به شکلی ویژه، مورد توجه قرار دادند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، این بخش از سخنان حسن روحانی را برجسته کرد که ایران خواستار برگزاری انتخابات منصفانه و آزاد در سوریه است.

آسوشیتدپرس همچنین تاکید کرد بنا به اظهارات رییس جمهوری ایران، تهران قصد دارد روابط خود را با همه کشورها، به ویژه همسایگانش، گسترش دهد.

خبرگزاری رویترز نیز با انتشار سخنان رییس جمهوری، به تمایل تهران برای عادی سازی روابط با اروپا توجه نشان داد.

این خبرگزاری به نقل از حسن روحانی نوشت: بدین وسیله اعلام می کنم که ارتباط سازنده با جهان، یکی از اولویت های نظری و عملی دولت من است.

پایگاه خبری بی.بی.سی هم در این زمینه نوشت: روحانی گفت درهای اقتصاد ایران به روی جهان باز است.

این رسانه انگلیسی اضافه کرد: حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در اجلاس داووس بر ضرورت سرمایه گذاری اقتصادی در ایران تاکید کرد و از سیاستمداران و سرمایه گذاران خارجی خواست به ایران سفر کنند.

آقای روحانی اولین سخنران نشست سران سیاسی و اقتصادی جهان بعد از خوش آمدگویی کلاوس شواب موسس مجمع جهانی اقتصاد بود.

بر پایه این گزارش، رئیس جمهوری ایران بر آمادگی کشورش برای همکاری در زمینه انرژی تاکید و از مشارکت اقتصادی در حوزه انرژی استقبال کرد. او از سیاستمداران و سرمایه گذاران جهانی دعوت کرد به ایران بروند و مهمان دوستی ایرانیان را تجربه کنند.

ˈ گفته می شود که آقای روحانی در اجلاس داووس با بعضی از مدیران حوزه انرژی دیدار کرده است. رئیس جمهوری ایران پیش تر گفته بود در ملاقات های خود بر فرصت های از دست رفته اقتصادی و سرمایه گذاری در ایران تاکید خواهد کرد.

رئیس جمهوری ایران می گوید اقتصاد ایران ظرفیت این را دارد که در 30 سال آینده جزو 10 اقتصاد اول جهان باشد. آقای روحانی می گوید دیدگاهش نسبت به مسائل اقتصادی و سیاسی دیدگاه اعتدال است و این درسی است که از اسلام آموخته است.ˈ

تارنمای رسانه آمریکایی رادیو فردا نیز در باره سخنرانی رییس جمهوری در داووس نوشت: روحانی می گوید ایران خواهان برقراری روابط با ˈهمهˈ کشورهایی است که آن را به رسمیت شناخته است. آقای شواب نیز به شوخی گفت، همه کشورهایی که به رسمیت می شناسید یا حتی کشورهایی که در آینده به رسمیت خواهید شناخت، اما آقای روحانی پاسخی به این سخن نداد.

این رسانه آمریکایی افزود: روحانی در این گفت و گو بر انتخابات آزاد در سوریه تاکید کرد و گفت رای مردم هر چه بود، همه باید بپذیرند. روحانی از حضور ˈگروه های تروریستیˈ در سوریه اظهار تاسف کرد و گفت آنها از تمام منطقه به آنجا آمده اند. آقای روحانی افزود که باید کشورهای حامی این ˈتروریست هاˈ را نصیحت کنیم چرا که نوبت بعدی خود آنها خواهند بود.

به گزارش این رسانه روحانی در نهایت از کلاوس شواب و سرمایه گذاران جهانی برای سفر به ایران و آشنایی با فرهنگ ایرانیان دعوت به عمل آورد.

همچنین پایگاه خبری دویچه وله (صدای آلمان) با تاکید بر این بخش از سخنان حسن روحانی که ˈپایان دادن به دشمنی ایران و آمریکا امکان پذیر استˈ نوشت: رئیس جمهور ایران معتقد است شرایط برای پایان دادن به دشمنی ها میان تهران و واشنگتن مهیا است و دو کشور باید برای تحقق این امر تلاش کنند. روحانی قصد دارد زمینه بازگشت سرمایه گذاران خارجی به ایران را فراهم کند.

دویچه وله در ادامه به گفت و گوی حسن روحانی رئیس جمهور ایران با شبکه تلویزیونی ˈRTSˈ سوییس اشاره کرد و افزود: روحانی گفته است با کار و تلاش کافی از سوی ایران و آمریکا، می توان به سه دهه تخاصم جاری در روابط دو کشور پایان داد.

این رسانه آلمانی اضافه کرد: آقای روحانی که روز چهارشنبه (2 بهمن/ 22 ژانویه) برای دیدار و گفت وگو با رهبران سیاسی و مدیران ارشد تجارت و اقتصاد جهان وارد سوئیس شده٬ در این گفت وگوی تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره احتمال بازگشایی مجدد سفارت آمریکا در تهران گفت ˈدشمنی ها نمی توانند تا ابد ادامه یابند٬ همان طور که دوستی ها هم ابدی نیستند. بنابراین ما باید دشمنی ها را به دوستی تبدیل کنیمˈ.

ˈ به گفته حسن روحانی ˈتلاش در جهت ایجاد اعتماد میان دو طرف٬ ضروری است و ایران دست دوستی و صلح به سوی همه کشورهای جهان دراز کرده است و می خواهد با همه کشورها روابط خوبی داشته باشدˈ.

روابط سیاسی و دیپلماتیک میان ایران و ایالات متحده بیش از سه دهه است که قطع شده و سفارت سوئیس در ایران به عنوان دفتر حافظ منافع ایالات متحده عمل می کند. با روی کار آمدن دولت میانه روی حسن روحانی٬ امیدها در ایران و غرب نسبت به احتمال حل وفصل این بحران دیرینه و برقراری روابط با آمریکا پررنگ تر شده است.ˈ

پایگاه خبری رادیو فرانسه نیز در این زمینه نوشت: حسن روحانی، نخستین رئیس جمهوری است که پس از یک دهه در نشست ˈداووسˈ شرکت می کند.

به گزارش این رسانه فرانسوی، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، به هنگام حضور در نشست مجمع جهانی اقتصاد در ˈداووسˈ تلاش کرد تا رهبران تجارت جهانی را برای ورود به عرصه اقتصادی ایران متقاعد نماید.

ˈ رئیس جمهوری اسلامی ایران قرار است در سفر دو روزه به ˈداووسˈ با سران و مقامات عالی رتبه برخی کشورهای شرکت کننده در نشست یاد شده، دبیرکل مجمع جهانی اقتصاد، مقامات اقتصادی و صاحبان صنایع و مهم بین المللی دیدار و گفت وگو نماید.ˈ

پایگاه خبری رادیو زمانه نیز در این باره نوشت: حسن روحانی رئیس جمهور ایران امروز پنج شنبه سوم بهمن ماه (23 ژانویه) در مراسم گشایش چهل وچهارمین نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، اعلام کرد از دیدگاه اعتدال دفاع می کند و از کشورهای صنعتی خواست که در ایران سرمایه گذاری کنند.

به گزارش این رسانه غربی، پیش از سخنرانی حسن روحانی، خبرگزاری های جهان پیش بینی کرده بودند که در پی توافق هسته ای اخیرِ ایران و کشورهای قدرتمند، اکنون رئیس جمهور ایران به داووس خواهد آمد تا برای برون رفت از شرایط ناگوار اقتصادی در ایران جهانیان را به سرمایه گذاری در کشورش ترغیب کند.

ˈ حسن روحانی در داووس سخنرانی خود را با بیان این که ˈدیدگاه من نسبت به مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، دیدگاه اعتدال استˈ، گفت دیدگاه اعتدالی او، منحصر به ایران نیست؛ بلکه جایگاه ˈایران اعتدال گراگ را، در تصویر آینده اقتصاد جهانی، ˈبسیار فراتر از آنچه پیش بینی شدهˈ، می بیند.

وی با تاکید بر این که ˈهیچ کس نمی تواند تنها زندگی کندˈ و ˈهیچ کشوری، نمی تواند بی اعتنا به دیگران، مسائل خود را حل کندˈ، افزود: اقتصاد ایران، بنیه و ظرفیت آن را دارد که ظرف سه دهه آینده در زمره 10 اقتصاد اول دنیا قرار گیرد؛ و این هدفی است که در کلان برنامه ریزی اجتماعی، اقتصادی، سیاست داخلی و سیاست خارجی در پی آن بوده، و برای تحقق آن، قصد جدی دارم.ˈ

بر اساس این گزارش، روحانی همچنین ایران را برخوردار از ˈبالاترین نرخ در شاخص های توسعه انسانیˈ دانست و گفت دولت وی نهایت کوشش خود را به کار خواهد گرفت، تا از این منبع با بهینه سازی در راستای توسعه کشور استفاده کند و در این راستا، سیاست خارجی را نیز در مسیر بهره برداری وسیع از امکانات بین المللی، برای توسعه اقتصادی ایران فعال کند.

ایرانم**1485**1566
کد N76268

وبگردی