آفتاب

وزیر خارجه ایتالیا:اگر راه حلی برای سوریه پیدانشود همه باید شرم کنیم

وزیر خارجه ایتالیا:اگر راه حلی برای سوریه پیدانشود همه باید شرم کنیم

رم - ایرنا -خانم ˈاما بونینوˈ وزیر خارجه ایتالیا در کنفرانس ژنو 2 در سوییس تاکید کرد: اگر موفق به پیدا کردن راه حلی برای بحران سوریه نشویم، همه باید خجالت بکشیم و شرم کنیم.

به گزارش ایرنا از بخش مطبوعاتی وزارت امور خارجه ایتالیا، خانم بونینو در کنفرانس ژنو 2 در سوییس بار دیگر خواستار به جریان انداختن تمام بازیگران برای حل بحران سوریه شد و گفت: همه ما مسوولیت داریم و اگر نتوان راه حلی برای این بحران پیدا کنیم، همه جهان باید خجالت بکشند.

وی در این کنفرانس که 45 هیات از جمله دولت سوریه و نمایندگان ائتلاف ملی این کشور حضور دارند، گفت: همه ما از اینکه اوضاع کنونی به سوی رادیکالیسم و تروریسم برود نگرانیم، من به صراحت می گویم که مبارزه با تروریسم نمی تواند توجیه نقض حقوق بشر باشد.

وی بر لزوم آتش بس فوری در سوریه تاکید کرد و افزود: آتش بس فوری گامی در مذاکرات برای ارایه کمک های بشر دوستانه است و اگر این جنگ ادامه پیدا کند، شرمی برای همه جهان خواهد بود زیرا همه ما مسوولیم.

وزیر خارجه ایتالیا همچنین بر لزوم حمایت از طرفین سوری در مذاکرات تاکید کرد و افزود: تصاویر این روزها از سوریه حاکی از فاجعه ای است که نمی توان با زبان بیان کرد. کنفرانس ژنو2 آغاز روندی بسیار سخت خواهد یود. بازسازی سوریه نیاز به تعهد دراز مدت و فوری مسوولیت دولت سوریه مبنی بر پایان خشونت ها دارد.

وزیر امور خارجه ایتالیا پیشتر نیز در حاشیه این کنفرانس با ابراز تاسف از فراهم نشدن امکان حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 اظهار داشت که جای خالی تهران در این کنفرانس کاملا محسوس است.

بونینو گفت: پذیرش بیانیه ژنو 1 اصلی ترین شرط برای حضور کشورها در این کنفرانس بود که ایران آن را نپذیرفت.

کنفرانس ژنو 2 که روز گذشته اولین روز آن با حضور وزیران خارجه برگزار شد، امروز هم در قالب نشست های کارشناسی پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران ادامه می یابد و فردا نیز آخرین روز این کنفرانس در قالب گفت و گوهای سوری-سوری برگزار خواهد شد.

اروپام ** 2171**1566
کد N76142

وبگردی