آفتاب

کرملین: مداخله خارجی در اوکراین کاملا آشکار است

کرملین: مداخله خارجی در اوکراین کاملا آشکار است

مسکو-ایرنا- ˈدمیتری پسکوفˈ سخنگوی ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه گفت: مداخله خارجی در رویدادهای اوکراین کاملا آشکار است.

به گزارش ایرنا، پسکوف روز پنجشنبه در مصاحبه با روزنامه روسی ˈکامسامولسکایا پراوداˈ گفت: در حوادث کی یف مداخلات خارجی کاملا آشکار است و از این مساله متاسف و ناراحت هستیم.

سخنگوی رییس جمهوری روسیه به عنوان نمونه بارز مداخله کشورهای دیگر در امور داخلی اوکراین به اظهارات چند سفیر خارجی در کی یف مبنی بر لزوم خروج ماموران پلیس یا نیروهای وزارت کشور اوکراین از بخشهایی از پایتخت و تعیین تکلیف برای دولت این کشور اشاره کرد.

وی گفت: بدون شک روسیه و اوکراین دو کشور برادر هستند و مردم روسیه با ناراحتی و نگرانی وقایع کشور همسایه را دنبال می کنند.

پسکوف افزود: مداخله خارجی در امور داخلی اوکراین را غیرقابل قبول می دانیم.

وی گفت: اطمینان داریم مقامهای اوکراینی می دانند در این شرایط چه کار کنند و بهترین راه حل را برای بهبودی و انتقال اوضاع به مسیر قانونی پیدا خواهند کرد.

اوکراین و به ویژه کی یف پایتخت این کشور از روز یکشنبه گذشته شاهد تظاهرات گسترده بوده که زد و خوردهای معترضان افراط گرا با ماموران پلیس را به دنبال داشته است.

در جریان زد و خوردهای روزهای اخیر حدود 70 نفر از تظاهرکنندگان دستگیر، بیش از 160 مامور امنیتی و حدود یکصد تظاهر کننده مجروح شده اند.

به گزارش رسانه های روسیه، روز گذشته در نقاط مختلف کی یف و مناطق حومه آن اجساد پنج نفر یافت شد که گفته می شود با اعتراضات خیابانی ارتباط دارد.

حوادث کی یف، ادامه اعتراضات گسترده مخالفان دولت است که از روز 21 ماه نوامبر سال گذشته به دنبال خودداری رییس جمهوری اوکراین از امضای قرارداد همکاری تجاری با اتحادیه اروپا آغاز شد و تا اواخر سال ادامه داشت.

به عقیده کارشناسان، حوادث جاری اوکراین هر چند در اعتراض مخالفان دولت به تصویب قانون جدید اجتماعات و اعتراضات آغاز شده اما در واقع ادامه رویارویی دولت ویکتور یانوکوویچ با احزاب مخالف دولت با گرایشهای غرب گرایانه است.

اروپام/2242**518**1577
کد N75707

وبگردی