آفتاب

داووس؛ از ابتدا تا میزبانی رییس جمهوری ایران

داووس؛ از ابتدا تا میزبانی رییس جمهوری ایران

تهران - ایرنا - مجمع جهانی اقتصاد که اولین بار سال 1971 در داووس سوئیس برگزار شد، در چهل و چهارمین نشست خود برای اولین بار میزبان رییس جمهوری از ایران است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، بیش از دوهزار و 500 شخصیت سیاسی، مقام نهادهای بین المللی، مدافع حقوق بشر و بازیگران بین المللی برای شرکت در چهل و چهارمین مجمع جهانی اقتصاد ˈداووسˈ دعوت شده اند که از این میان 40نفر روسای دولت های کشورهای شرکت کننده در نشست هستند.

یکهزار و 500 تن از این افراد نیز از میان تجار مشهور و اعضای هزار شرکت در سراسر جهان هستند. این نشست روزهای 22 تا 25 ژانویه (2 تا 5 بهمن) در داووس سوئیس برگزار می شود.

مجمع جهانی اقتصاد، بنیادی غیرانتفاعی است که ˈکلاوس شوابˈ استاد آلمانی دانشگاه ژنو آن را به عنوان ˈمجمع مدیران اروپاییˈ در سال 1971 در ژنو بنیان گذاشت. شواب در تابستان 1971 اولین مجمع مدیران اروپایی را با دعوت از 444 مدیر اجرایی شرکت های اروپای غربی در مرکز کنگره داووس برگزار کرد و بعد از آن این نشست هر ساله اواخر ژانویه برگزار می شود.

وی نام این سازمان را در سال 1987 به ˈمجمع جهانی اقتصادˈ تغییر داد و مجمع سالانه را برای بررسی وضعیت اقتصادی و بحران های سیاسی جهانی در داووس سوئیس برگزار کرد.

مجمع جهانی اقتصاد در ادامه غیر از مسائل اقتصادی به مسائل اجتماعی نیز پرداخت و برای اولین بار در ژانویه 1974از سران سیاسی کشورها نیز برای شرکت در این نشست دعوت کرد.

سران سیاسی میهمان مجمع جهانی اقتصاد از این نشست به عنوان محملی مناسب برای دیدارهای غیررسمی و حل و فصل مسائل بین کشورها استفاده کردند. برای نمونه ترکیه و یونان در سال 1988 توانستند بیانیه داووس را امضا کنند که از جنگ قریب الوقوع بین آنها جلوگیری کرد.

مجمع جهانی اقتصاد در دهه 1990 به همراه تعدادی از سازمان های بین المللی از جمله گروه هفت، بانک جهانی، سازمان تجارت جهانی و صندوق بین المللی پول با انتقادات شدید فعالان ضد جهانی شدن رو به رو بود. این فعالان معتقد بودند سرمایه داری و جهانی شدن به افزایش فقر و تخریب محیط زیست منجز می شود.

فعالیت های مجمع جهانی اقتصاد اخیرا گسترش یافته است. در حال حاضر مجمع جهانی اقتصاد به مرکزی برای تحقق همکاری های بخش دولتی و بخش خصوصی در سطح جهان و محملی برای آشنایی و همکاری رهبران کسب و کار، فعالان مدنی و مقامات سیاسی با یکدیگر برای اجرای طرح های مختلف از بهداشت و درمان در هند تا مبارزه با گرسنگی در آفریقا تبدیل شده است.

چهل و چهارمین نشست داووس میزبان سران کشورهای ایران، استرالیا، جمهوری آذربایجان، بلژیک، گینه، هائیتی، ایرلند، ژاپن، قزاقستان، لیبریا، موریتانی، مکزیک، مغولستان، هلند، نیجریه، نروژ، پاکستان، پاناما، جمهوری کره، سنگال، سوئیس، سوئد، تانزانیا و انگلیس است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران، ˈتونی ابوتˈ نخست وزیر استرالیا و رییس دوره ای گروه 20، ˈشینزو آبهˈ نخست وزیر ژاپنˈ، ˈدیوید کامرونˈ نخست وزیر انگلیس، ˈپارک گییون هیˈ رییس جمهوری کره و ˈدیلما روسفˈ رییس جمهوری بزریل از جمله سخنرانان این دوره از نشست داووس هستند.

نشست سال جاری به ریاست این افراد برگزار می شود: ˈآلیکو دانگوتˈ رییس و مدیر اجرایی ارشد گروه دانگوت از نیجریه، ˈکریس گوپالاکریشنانˈ رییس کنفدراسیون صنایع هند و معاون شرکت ناوری ˈاینفوسیسˈ در این کشور ، ˈژیانگ ژیانکینگˈ رییس هیات مدیره بانک صنعت و معدن جمهوری خلق چین، ˈجوزف جیمینزˈ مدیر اجرایی و ارشد شرکت ˈنووارتیسˈ سوئیس، ˈکریستف دو مارجریˈ رییس و مدیر اجرایی شرکت نفتی توتال فرانسه، ˈماریسا مایرˈ مدیر اجرایی یاهو و ˈجودیت رابینˈرییس بنیاد راکفلر آمریکا.

نشست سال جاری داووس در موقعیت خاص اقتصاد جهانی برگزار می شود. با آنکه بحران اقتصادی تا حدی فروکش کرده است؛ نیاز به اجرای اصلاحات در بازارهای کشورهای پیشرفته و رو به توسعه احساس می شود و روابط بین الملل در سایه جهان چند قطبی تحت تاثیر قرار گرفته و مخدوش شده است.

نشست داووس در ابتدای سال 2014 با هدف بررسی چالش های پیش رو در این سال با رویکرد آگاهانه و آینده نگر برگزار می شود.

رشد اقتصادی ناچیز و تبعات آن، نابرابری درآمدها و تغییرات آب و هوا مهم ترین موضوعات مورد بحث در نشست سال جاری مجمع جهانی اقتصاد داووس است. شعار کلی اجلاس چهل و چهارم داووس ˈشکل دهی نوین به جهان؛ پیامدهای آن در عرصه سیاسی، اقتصادی و تجاری استˈ.

بررسی ساختاری بیکاری، نابرابری درآمد گسترده و یافتن راه هایی برای مدیریت تبعات تغییرات در سیاست های پولی و نظام های مالی با وجود رشد اقتصادی ناچیز از دستورات جلسه داووس 2014 است.

محور نشست داووس در عرصه سیاسی نیز تغییرات سیاسی و اجتماعی عمیق در همه مناطق جهان با تاکید بر روی کارآمدن بازیگران، سیاست ها و ساختارهای جدیدی است که اشکال ثابت و مشروع حکمرانی را با چالش های ملی و منطقه ای مواجه کرده اند.

سیام**9157**1449
کد N75530

وبگردی