آفتاب

تجمع معترضان به خطر آلودگی رادیواکتیو در مالزی

تجمع معترضان به خطر آلودگی رادیواکتیو در مالزی

کوالالامپور – ایرنا – حامیان محیط زیست مالزی بار دیگر در اعتراض به فعالیت شرکت استرالیایی لیناس که سبب تولید زباله های رادیو اکتیو خطرناک می شود، تجمع کردند.

به گزارش ایرنا، شرکت لیناس استرالیا کار ساخت کارخانه تولید مواد کمیاب خود را در مالزی از چند سال پیش آغاز کرد که پس از اعتراضات عمومی متوقف شد اما فعالیت آن از اواخر سال 2012 پس از تاخیر یک ساله از سرگرفته شد.

حامیان محیط زیست مالزی که معتقدند ماده تولید شده در این کارخانه که از نوعی ماده معدنی کمیاب استحصال می شود و مواد زائد هسته ای از خود بر جای می گذارد مرکز همایش های کوالالامپور را در جشن روز استرالیا برای اعتراض مجدد خود انتخاب کردند.

معترضین تلاش کردند در حاشیه این جشن که با حمایت شرکت معدنی لیناس استرالیا برگزار می شد اعتراض خود را نسبت به فعالیت های شرکت استرالیایی در مالزی نشان دهند که با برخورد پلیس مواجه شدند.

فعالیت این شرکت استرالیایی پیامدهای سیاسی نیز در برداشته و مخالفان دولت مالزی جشن روز ملی استرالیا را تحریم کردند و این در حالی است که تاثیر مناقشه فعالیت هسته ای شرکت استرالیایی در مالزی می رفت تا در انتخابات 15 اردیبهشت پارلمانی این کشور نیز خود را نشان دهد.

بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کردند موضوع آغاز فعالیت هسته ای شرکت استرالیایی لیناس در مالزی در این انتخابات به مناقشه ای میان گروه های رقیب سیاسی در انتخابات مالزی تبدیل شود.

فعالیت این شرکت استرالیایی طی چند سال گذشته به علت آلودگی رادیو اکتیو ناشی از آن برای محیط زیست و انسان با مخالفت های زیادی در مالزی روبرو بوده است.

دولت مالزی و سازمان انرژی اتمی این کشور اعلام کرده اند فعالیت این شرکت نگرانی زیست محیطی به دنبال ندارد.

شرکت لیناس در نظر دارد در این کارخانه با استفاده از نوعی گیاه نادر، نوعی فلز کمیاب تولید کند که در ساخت تجهیزات دارای فناوری پیشرفته مانند موشک و تلفن همراه کاربرد دارد. مواد زائد حاصل از این فرایند آغشته به اورانیوم است.

شرکت سازنده برای ایمنی مواد زائد به دولت مالزی تضمین مالی داده است، اما مخالفان همچنان نگران نشت مواد رادیو اکتیو هستند.

آساق**د.م**1611
کد N75521

وبگردی