آفتاب

اسنودن: عامل سازمان های اطلاعاتی روسیه نیستم

اسنودن: عامل سازمان های اطلاعاتی روسیه نیستم

مسکو- ایرنا- ادوارد اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که به روسیه پناهنده شده است، ادعای مقامات آمریکایی را مبنی بر همکاری خود با سازمان های اطلاعاتی روسیه بی اساس دانست و گفت: عامل سازمان های اطلاعاتی روسیه نیستم و با این سازمان ها همکاری نمی کنم.

به گزارش ایرنا ریانووستی روز چهارشنبه به نقل از اسنودن اعلام کرد: من به تنهایی اقدام کرده ام و در کارهای خود از دیگران به ویژه نهادهای دولتی کمک نگرفته ام.

وی افزود: ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی بر جاسوسی من به نفع روسیه بی اساس است و با واقعیت مطابقت ندارد.

اسنودن گفت: ملت آمریکا هیچ گاه این ادعاها را باور نخواهد کرد. مردم آمریکا عاقلتر از آن هستند که سیاستمداران می پندارند.

وی با بیان این که قبل از سفر به مسکو مدتی در هنگ کنگ بوده و سپس مدتی طولانی در بخش ترانزیت فرودگاه مسکو بسر برده است، اظهار داشت: با جاسوس ها معمولاً رفتار بمراتب بهتری دارند.

پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا گفت: هیچگاه روسیه را به عنوان کشوری که درخواست پناهندگی کنم درنظر نگرفته ام.

اسنودن گفت: برای ترانزیت در مسکو توقف کردم و بلیط هواپیمای سفر به هاوانا پایتخت کوبا را در اختیار داشتم اما وزارت خارجه آمریکا با باطل کردن گذرنامه ام در زمانی که در پایتخت روسیه بودم مرا ناچار به گرفتن تصمیم برای سکونت در اینجا گرفت.

وی افزود: با افشاگری اقدامات سازمان های اطلاعاتی آمریکا قصد کمک به کشور خود را داشتم و به هیچ وجه هدف ضربه زدن به آمریکا را دنبال نمی کنم.

ادوارد اسنودن از ماه ژوئن سال جاری میلادی در مسکو به سر می برد و در ماه سپتامبر از این کشور پناهندگی سیاسی موقت گرفته است.

افشاگری های اسنودن که از طریق برخی رسانه های غربی از جمله روزنامه انگلیسی گاردین صورت گرفت، پرده از جاسوسی های گسترده آمریکا در سطح جهانی کنار زده و مسایل و مشکلات زیادی را در روابط واشنگتن با کشورهای مختلف ازجمله متحدان نزدیکی همچون آلمان به وجود آورده است.

اسنودن بتازگی با اشاره به ابعاد جهانی جاسوسی های آمریکا گفت: از افشاگری جاسوسی های سازمان های اطلاعاتی آمریکا پشیمان و متأسف نیستم.

وی افزود: گزارش کارشناسان مستقل آمریکایی درباره جاسوسی های الکترونی که با موافقت کاخ سفید انجام گرفته، گام نخست اما مهم است.

وی اضافه کرد: اما این گام برای حل مساله جاسوسی و استراق سمع غیرقانونی توسط آمریکا کافی نیست.

اسنودن گفت: این گزارش به منظور اعتمادسازی جامعه آمریکا نسبت به فعالیت های سازمان های اطلاعاتی این کشور تهیه شده است.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه بتازگی در باره اسنودن گفت: افشاگری های اسنودن چهره واقعی سیاستمداران را برای میلیون ها نفر آشکار کرد.

وی افزود: من هیچگاه با اسنودن دیدار نکرده ام اما این مرد جوان برای من شخصیت جالبی است. اسنودن توانست اقدامات سیاستمداران بزرگ را برای مردم آشکار کند و این از خدمات وی است.

اروپام/2242**518**1504
کد N75369

وبگردی