آفتاب

رقابت 27 حزب در انتخابات ترکیه

رقابت 27 حزب در انتخابات ترکیه

آنکارا- ایرنا- انتخابات شهرداری ها که 31 ماه مارس آینده ( 10 فروردین ) در ترکیه برگزار خواهد شد، شاید سرنوشت سازترین انتخابات در این کشور در طول یک دهه گذشته و صحنه رقابت 27 حزب سیاسی باشد.

به گزارش ایرنا، شورای عالی نظارت بر انتخابات ترکیه روزچهارشنبه با شرکت احزاب ˈ وطن ˈ و ˈ رشد محافظه کاری ˈ در انتخابات شهرداری ها که فروردین ماه سال آینده برگزار می شود ، موافقت کرد.

با پذیرفته شدن این دو حزب ، شمار احزاب شرکت کننده در انتخابات یادشده به 27 حزب رسید.

شورای عالی نظارت بر انتخابات ترکیه ماه گذشته تعداد احزابی را که می توانند در انتخابات محلی این کشور شرکت کنند ، 25 حزب اعلام کرده بود.

احزابی که حداقل 6 ماه پیش از برگزاری انتخابات تشکیلات استانی خود در سطح ترکیه را سازماندهی، کنگره های عمومی و استانی را برگزار و به پایان رسانده باشند با تایید دیوان عالی قضایی ترکیه طبق قانون انتخابات، حق شرکت در انتخابات ترکیه را دارا هستند.

ناظران آگاه در ترکیه با توجه به آغاز عملیات مبارزه با فساد مالی و ارتشاء در ترکیه در 17 دسامبر سال گذشته میلادی و دستگیری شماری از منتسبان به دولت ترکیه و واکنش بسیار تند دولت آنکارا به این عملیات و نام بردن از آن به عنوان یک کودتا و متعاقب آن تصفیه های گسترده در نیروهای پلیس و قوه قضاییه این کشور می گویند: انتخابات محلی آینده نقش تعیین کننده ای در سنجش میزان محبوبیت و ماندگاری حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ در صحنه سیاسی ترکیه در آینده خواهد داشت.

به گفته کارشناسان، در صورت کاهش آرای حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ در انتخابات شهرداری ها علاوه بر امکان برگزاری انتخابات عمومی زودهنگام پارلمانی در ترکیه، مساله نامزدی ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه برای انتخابات ریاست جمهوری آینده ترکیه نیز تا حد زیادی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

ˈابراهیم اوسلوˈ رییس موسسه نظرسنجی ˈآنارˈ ترکیه که از معتبرترین شرکت های نظرسنجی این کشور است، گفت: حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ ترکیه در انتخابات شهرداری ها در معرض آزمونی بسیار سخت قرار خواهد گرفت.

وی در گفت وگو با روزنامه ˈرادیکالˈ چاپ ترکیه با تاکید بر اینکه اگر حزب عدالت و توسعه در انتخابات محلی فروردین ماه کمتر از 40 درصد آرا را کسب کند، در وضعیت دشواری قرار خواهد گرفت، افزود: کسب حداقل 40 درصد آرا در انتخابات محلی به معنای آن است که حمایت مردمی از این حزب کاهش یافته است .

به گفته اوسلو، در صورت کسب حداقل 40 درصد آرا، ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه شانس پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را در صورتی که نامزد شود، خواهد داشت، ولی در غیر این صورت باید وضعیت موجود را دوباره مورد ارزیابی قرار دهد.

وی در مورد برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در ترکیه گفت: چنین مساله ای فعلا ضروری نیست، ولی در صورتی که روند رخدادها و بحرانهای سیاسی در ترکیه به طور غیرقابل پیش بینی شده تغییر یابد، چنین گزینه ای نیز می تواند مطرح باشد.

از سوی دیگر نتایج آخرین نظرسنجی ها در کلانشهرهای ترکیه حاکی از کاهش آرای حزب

ˈعدالت و توسعهˈ برای نخستین بار در طول سال های اخیر به زیر 40 درصد است.

شرکت تحقیقاتی ˈگزیˈ پس از نظرسنجی هایی که در 30 کلان شهر این کشور در گفت وگوی رو در رو با 43 هزار و 988 نفر انجام داد، این مطلب را عنوان کرد.

طبق نتایج نظرسنجی یاد شده درصد آرای حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ در حال حاضر 5/39 درصد، حزب جمهوریخواه خلق 7/32 درصد ، حزب حرکت ملی 8/17 درصد و حزب ˈ صلح و دموکراسی 9/7 درصد است.

نتایج این نظر سنجی حاکی است که درصد آرای حزب ˈعدالت وتوسعهˈ در استانبول بزگترین شهر ترکیه 6/48 درصد و حزب مخالف جمهوریخواه خلق 8/39 درصد است.

حزب حاکم ترکیه در ازمیر سومین شهر بزرگ ترکیه و پایگاه اصلی مخالفان 7/38 آرا را از آن خود می کند و حزب جمهوریخواه خلق 6/45 درصد آرا را به خود اختصاص خواهد داد.

طبق نتایج این نظرسنجی درصد آرای حزب عدالت و توسعه در آنکارا 4/38 و حزب جمهوریخواه خلق 2/31 درصد و حزب حرکت ملی 6/27 درصد اعلام شده است.

ناظران آگاه با توجه به تنش موجود در صحنه سیاسی ترکیه در طول یک ماه گذشته و پس از تشدید اختلاف بین حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ با جماعت نور به رهبری ˈ فتح الله گولن ˈ می گویند: ادامه اختلاف دو طرف درگیر به صورت فعلی و تشدید آن می تواند تاثیر منفی در آرای حزب ˈعدالت و توسعه ˈ که جماعت گولن یکی از مهمترین حامیان آن بود داشته باشد.

به گفته این ناظران ، به رغم حضور 27 حزب سیاسی در انتخابات محلی آتی ترکیه رقابت اصلی در این انتخابات بین چهار حزب ˈعدالت و توسعهˈ ، ˈجمهوریخواه خلقˈ ، ˈحرکت ملیˈ و ˈ صلح و دمکراسیˈ که در مجلس ترکیه دارای گروه پارلمانی هستند، خواهد بود و آرای دیگر احزاب سیاسی شرکت کننده چندان تاثیرگذار در انتخابات نخواهد بود.

کارشناسان با یادآوری اینکه در انتخابات محلی آتی ترکیه برای اولین بار بانوان محجبه نیز امکان شرکت و حضور پیدا کرده اند می گویند: مساله حضور بانوان محجبه در این انتخابات که برای نخستین بار در تاریخ جمهوری ترکیه رخ داده است و مساله ای بسیار مهم است در حاشیه تحقیقات فسادمالی و ارتشاء در ترکیه و اختلاف بین حزب ˈعدالت و توسعهˈ و جماعت گولن قرار گرفت و به حاشیه رانده شد.

خاورم**2012**230 **1010
کد N75001

وبگردی