آفتاب

دولت آمریکا به دنبال تضمین کمک‌های مالی به افغانستان

دولت آمریکا به دنبال تضمین کمک‌های مالی به افغانستان

دولت آمریکا در حال بررسی روش‌هایی برای تضمین کمک‌های مالی به افغانستان در آینده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اتفاق پس از ‌آن می‌افتد که قانونگذاران کنگره ‌آمریکا کمک‌های مالی به افغانستان را در لایحه بودجه آمریکا به نصف میزان سال گذشته کاهش دادند.

در لایحه بودجه‌ای که برای سال مالی 2014 توسط باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه امضا شد، قانونگذاران آمریکایی میزان 1.12 میلیارد دلار را برای این سال در قالب کمک‌های غیرنظامی به افغانستان در نظر گرفتند که نسبت به سال مالی گذشته 50 درصد کاهش یافته است.

هنوز البته مشخص نیست افغانستان در سال 2014 چقدر کمک عملا دریافت می‌کند.

مقامات آمریکایی گفتند، همه جوانب و جزئیات لایحه را بررسی کرده و همچنین مشخص خواهد کرد آیا می‌توانند پول‌های خرج نشده سال گذشته را از حوزه‌های دیگر در بودجه به منظور افزایش اعتبارات افغانستان در نظر بگیرند یا خیر.

یک مقام آژانس توسعه بین‌الملل آمریکا اظهار داشت: با وجود آنکه مجموع کمک‌های غیرنظامی عمده به افغانستان در بودجه امسال کاهش یافته اما لایحه محدودیت خاصی برای کمک به افغانستان تعیین نکرده است.

این مقام که نام خود را فاش نساخت، تاکید کرد: طی چند ماه آینده ما مجموع کمک‌های دو جانبه را برای سال مالی 2014 نهایی خواهیم ساخت و برای رهنمود از یک چکیده که ضمیمه قوانین خواهد بود استفاده خواهیم کرد.

اندرو ویلدر، مدیر برنامه‌های پاکستان و افغانستان در موسسه آمریکایی صلح گفت: همه انتظار کاهش این کمک‌ها را داشتند اما هیچ‌کس انتظار نداشت این کاهش 50 درصد باشد. این کار یک سابقه خطرناک را که شاید به سختی در سال‌های آینده بتوان آن را رفع کرد ایجاد می‌کند.

آژانس توسعه بین‌الملل آمریکا که در کنار وزارت امور خارجه آمریکا برنامه‌های توسعه و کمکی در کشورهای خارجی را مدیریت می‌کند، پیشتر خواهان 1.67 میلیارد دلار بودجه برای کمک به افغانستان در سال 2014 شده بود. کاهش چشمگیر کمک‌های آمریکا به افغانستان برنامه‌های بهداشتی، آموزشی، کشاورزی و دیگر برنامه‌های افغانستان را به خطر می‌اندازد.

انتهای پیام

کد N74259

وبگردی