آفتاب
در نشستی خبری صورت گرفت

تشریح برنامه‌های کمیته دانش‌آموزی ستاد دهه فجر

تشریح برنامه‌های کمیته دانش‌آموزی ستاد دهه فجر

مسئول کمیته دانش‌آموزی و فرهنگیان ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: به لحاظ جمعیت، گسترده‌ترین مخاطب دهه فجر را می‌توان خانواده آموزش و پرورش دانست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حمیدرضا کفاش در نشست خبری کمیته دانش‌آموزی و فرهنگیان ستاد دهه فجر، اظهار کرد: امسال نیز مانند هر سال، دستورالعمل‌هایی در رابطه با برگزاری دهه فجر اعلام شد و ما برنامه‌ریزی برای این مراسم را از ماه‌ها قبل آغاز کردیم و وظایف مسئولان آموزش و پرورش را به طور کامل تبیین کردیم.

وی ادامه داد: برپایی هفته استقبال از دهه فجر، اولین کاری است که تشکل‌ها و دانش‌آموزان با کمک انجمن اولیا و مربیان و همچنین معلمان و مسئولان مدرسه انجام می‌دهند. این حرکت خودجوشی است که دانش‌آموزان به سلیقه خود مدارس را تزئین می‌کنند و به حالت آمادگی برای جشن در می‌آورند. بودجه تزئین مدارس بر عهده خود دانش‌آموزان و انجمن اولیا و مربیان خواهد بود که به ملی و مردمی بودن این جشن اشاره دارد. در ادامه، نواخته شدن گلبانگ انقلاب اسلامی را خواهیم داشت که در روز شنبه 12 بهمن ساعت 9:33 دقیقه همزمان با لحظه ورود امام خمینی(ره) به کشور در سال 57 انجام خواهد شد.

مسئول کمیته دانش‌آموزی ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی افزود: وزارت آموزش و پرورش از مجریان صداوسیما بویژه مجریان برنامه‌های کودک دعوت کرده است که در مراسم دهه فجر در مدارس حضور یابند. همچنین از پیشکسوتان، معلمان خاطره‌دار از انقلاب اسلامی نیز دعوت شده که خاطرات ورود امام را برای دانش‌آموزان تشریح کنند. برخی مدارس دارای گروه‌های برتر هستند که میزبان مدارس همجوار خود خواهند شد و این ارتباط به صورت همکاری متقابل صورت خواهد گرفت.

کفاش با اشاره به حضور فعال تشکل‌های دانش‌آموزی در برگزاری مراسم دهه فجر، گفت: حضور فعال و منظم دانش‌آموزان در جشن مهمانی لاله‌ها یکی دیگر از برنامه‌های دهه فجر است. این برنامه از اهمیت خاصی برخوردار است، چراکه دانش‌آموزان با روحیه شجاع شهدا آشنا می‌شوند و همچنین می‌توانند در آئین غباروبی هم حضور پیدا کنند.

وی با بیان اینکه "نماز جمعه دهه فجر پرشکوه‌تر از همیشه برگزار خواهد شد"، اظهار کرد: درست است که نماز جمعه همیشه پرشکوه برگزار می‌شود اما می‌خواهیم گروه‌های دانش‌آموزی و فرهنگیانی که می‌توانند از این مدرسه به صف‌های نماز جمعه بپیوندند حضور فعال‌تر و گسترده‌تری داشته باشند و برکت نماز جمعه با حضور دانش‌آموزان تجلی پیدا کند.

مسئول کمیته دانش‌آموزی ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی اضافه کرد: تجمع در راهپیمایی 22 بهمن یکی دیگر از مراسم دهه فجر است که اگر دانش‌آموزان دوست داشته باشند می‌توانند با آرم و نشان مدرسه و لباس‌هایی هماهنگ با حضور یکپارچه به جمع کثیر راهپیمایان بپیوندند. همچنین از آنجایی که روز 22 بهمن روز جشن است، سرود، جایگاه ویژه‌ای در مراسم ما خواهد داشت. بر اساس دستورالعملی که از قبل تنظیم شده گروه‌های 1357 نفره‌ای وجود دارد که در مناطق مختلف تهران سرودهای ویژه مربوط به انقلاب اسلامی را اجرا خواهند کرد که این برنامه همه ساله مورد پسند همگان بویژه مهمانان خارجی قرار می‌گیرد.

کفاش با تاکید بر اهمیت آموزش‌های لازم مربوط به برگزاری مراسم دهه فجر، گفت: نرم‌افزار، فیلم، کتاب، جزوه و یادواره‌هایی از امام (ره) و مقام معظم رهبری جمع‌آوری شده و با همکاری ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی به صورت بسته‌های آموزشی به مدارس اهدا خواهد شد. دانش‌آموزان می‌توانند با استفاده از این بسته‌های آموزشی خاطرات انقلاب را از زبان حضرت امام و رهبر معظم انقلاب بشنوند و با آن آشنا شوند. همزمان نیز توصیه شده که سرودهایی که یادآور انقلاب است به کرات در مدارس پخش شود تا موجب شادی و نشاط دانش‌آموزان شود. همچنین نمایشگاه‌های پوستر و گرافیک هم وجود دارد که مدارس موظف هستند به ستادها مراجعه و اقلام آنها را تهیه کنند تا دانش‌آموزان بتوانند با دیدن این تصاویر، با انقلاب خود آشنا شوند.

مسئول کمیته دانش‌آموزی ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی با اشاره به برگزاری مسابقات مختلف ورزشی و علمی نیز افزود: فینال مسابقات ورزشی و علمی که از سال گذشته برگزار شده بود، در دهه فجر برگزار خواهد شد. استقبال از این مسابقات بسیار زیاد است و توصیه شده مراسم تجلیل از مسابقه‌دهندگان افزایش پیدا کند. وزارت آموزش و پرورش توصیه کرده است که مدارس با مشارکت بسیج دانش‌آموزی، تشکل‌های پویندگان، پیشتازان، سازمان جوانان حضور فعال و گسترده‌تری در این مراسم داشته باشند.

وی ادامه داد: تجلیل از مقام شامخ فرهنگیان و دانش‌آموزان شهید و همچنین ایثارگرانی که در قید حیات هستند، انجام خواهد شد. ما مدیون این انسان‌ها هستیم و باید خاطرات آنها را بازخوانی کنیم. در این دهه همه مسئولان آموزش و پرورش با این افراد دیدار خواهند کرد که برای مجموعه ما یادآور رشادت‌های عزیزان خواهد بود.

کفاش با تاکید بر پیگیری خواسته‌های رییس‌جمهور در آغاز سال تحصیلی جدید، یادآور شد: رییس‌جمهور در آغاز سال تحصیلی طرح گفت‌وگو، کتابخوانی، زنگ انشا و منشور حقوق دانش‌آموزی را مطرح کردند که امسال می‌خواهیم در دهه فجر بر اساس این مباحث جلسات گفتمان و میزگردی را با خود دانش‌آموزان و همچنین فرهنگیانی که می‌توانند به عنوان الگو باشند، برگزار کنیم. همچنین دانش‌آموزان می‌توانند در این نشست‌ها در مورد مسائل روز مانند توافقنامه ژنو، مساله هسته‌ای و وضعیت مدرسه خود صحبت کنند. اینگونه نشست‌ها موجب می‌شود که دانش‌آموزان به بیان عقاید خود و تحمل عقاید مخالف عادت کنند.

مسئول کمیته دانش‌آموزی ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی افزود: در شهر تهران به این دلیل که قطب کشور است، دانش‌آموزان و فرهنگیان در حرم امام (ره) حضور پیدا می‌کنند و با مسئولان به ادای احترام به آن بزرگوار می‌پردازند. همچنین در مکان جلوس امام(ره) در بهشت زهرا(س) خواهیم رفت و در آنجا نیز تجلیلی از یاد آن عزیز خواهیم داشت.

انتهای پیام

کد N74094

وبگردی