آفتاب

اردوغان خطاب به اتحادیه اروپا: موضعم درباره اصلاح سیستم قضایی تغییر نمی‌کند

اردوغان خطاب به اتحادیه اروپا: موضعم درباره اصلاح سیستم قضایی تغییر نمی‌کند

نخست وزیر ترکیه در جریان سفر به بروکسل بلژیک از تغییر موضع خود درباره اصلاحات در سیستم قضایی این کشور امتناع کرد.

نخست وزیر ترکیه در جریان سفر به بروکسل بلژیک از تغییر موضع خود درباره اصلاحات در سیستم قضایی این کشور امتناع کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در جریان سفر خود به بلژیک، مقر اتحادیه اروپا که اولین بار در پنج سال گذشته محسوب می‌شود، بر موضع خود در مقابل ایجاد اصلاحات در سیستم قضایی کشورش پافشاری و تاکید کرد؛ اقداماتی که در پی رسوایی فساد گسترده که گریبان دولت آنکارا را گرفته مطرح شده‌اند.

این در حالی است که رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا نگرانی خود را درباره این اصلاحات ابراز داشته و خواستار احترام گذاشتن به اجرای قانون و عدم دخالت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در سیستم قضایی شده و گفته‌اند که منتظر واکنش و اقدام مناسب از سوی اردوغان می‌مانند.

اردوغان در یک کنفرانس خبری گفت: سیستم قضایی ترکیه نباید پا را فراتر از چارچوب تعریف شده خود بگذارد؛ هرآنچه که خلاف این چارچوب باشد و صورت گیرد، نادرست است. اظهاراتی از سوی دوستان اروپایی‌ مطرح شده و ما این اظهارات را مد نظر قرار داده‌ایم. سایر اصلاحات و تغییرات نیز انجام خواهد شد و قانون هرچه سریعتر اجرایی می‌شود.

این در حالیست که اردوغان مشکلات پیش آمده در ترکیه را توطئه‌ای از سوی فتح‌الله گولن، نخبه اسلامی در تبعید و مستقر در آمریکا می‌داند که قصد براندازی دولت آنکارا را دارد.

در همین حال هرمان ون رومپوی، رئیس شورای اروپایی گفت که به اردوغان تاکید کرده تا به دستاوردهایی که طی این چند سال به دست آورده پشت پا نزند و اطمینان بیابد که سیستم قضایی بدون تبعیض و پیش شرطی به صورت کامل عمل می‌کند و اقداماتی شفاف و بی‌طرف انجام دهد.

خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپایی نیز در پاسخ به این سوال که آیا از موضع اردوغان در قبال رسوایی فساد گسترده در ترکیه قانع شده است، گفت: اردوغان درباره اوضاع ترکیه به صورت کاملا شفاف و بی‌پرده به شرح وقایع پرداخت.

مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپایی نیز گفت، قانونگذاران به صورت کاملا واضحی از دستاوردهای دولت ترکیه مطلع هستند و می‌دانند که این کشور میزبان 700 هزار آواره سوری است. ترکیه اقدامات قابل ملاحظه‌ای درباره آوارگان سوری و تامین مایحتاج و حفظ امنیت و آرامش آن‌ها انجام داده است و تلاش می‌کند تا صلح را در منطقه برقرار سازد.

سفر اردوغان به بروکسل در حالی صورت گرفته که ترکیه به شدت خواهان پیوستن به اتحادیه اروپاست و رویدادهای اخیر در صحنه سیاست این کشور و افشای رسوایی فساد در دستگاه دولت آنکارا و همچنین تلاش برای انجام اصلاحات در سیستم قضایی ترکیه، تا حدودی این کشور را از تمایل بلند مدتش برای پیوستن به این بلوک 28 کشوری بازداشته است.

همچنین دیده‌بان حقوق بشر در گزارش سالانه خود که روز سه شنبه شد درباره عدم شکیبایی دولت ترکیه نسبت به مخالفان سیاسی، تظاهرات مردمی و رسانه‌های انتقادی مطالبی را منتشر کرده است.

انتهای پیام

کد N73595

وبگردی