آفتاب

تحلیلگر تاجیک: لغو دعوت سازمان ملل از ایران برای ژنو-2،اشتباهی تاریخی است

تحلیلگر تاجیک: لغو دعوت سازمان ملل از ایران برای ژنو-2،اشتباهی تاریخی است

دوشنبه ـ ایرنا - عبدالله محقق حنفی تحلیلگر و کارشناس مسایل سیاسی تاجیکستان لغو دعوت سازمان ملل از ایران برای حضور در اجلاس ژنو- 2 را اشتباهی تاریخی دانست و گفت: با توجه به نقش و جایگاه ایران در مسئله سوریه ،این اجلاس با هر سطحی نتیجه ای در برنخواهد داشت.

محقق روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اقدام دبیر کل سازمان ملل متحد برای بازپس گیری دعوت از ایران یک اشتباه تاریخی این نهاد بین المللی است ،زیرا ایران در رفع بحران سوریه می تواند نقش کلیدی ایفا کند.

این تحلیلگر تاجیکستان و منطقه آسیای مرکزی گفت: سازمان ملل با لغو دعوت خود از ایران نشان داد که استقلالی در کار خود ندارد و تحت تاثیر نفوذ کشورهای غربی است.

وی گفت: به دلیل عدم حضور ایران در اجلاس ‍‍ژنو- 2 ،نباید هیچ امیدی به رفع بحران سوریه داشت، زیرا این اجلاس بدون حضور کشوری برگزار می شود که نسبت به دیگر کشورها در موضوع سوریه و منطقه از نقش و جایگاه بالاتری برخوردار است.

محقق افزود: در این همایش نمایندگان گروههای افراطی و مخالف دولت سوریه نظیر

وهابی و سلفی ها تحت حمایت امریکا ، ترکیه ، عربستان سعودی ، انگلیس ، المان و فرانسه حضور خواهند یافت، از این رو نظرات این کنفرانس یکطرفه بوده و امیدی به حل بحران نیست.

وی گفت: قدرت های غربی به خوبی آگاهند که مسئله سوریه بدون مشارکت جمهوری اسلامی ایران حل نخواهد شد بنابراین لغو دعوت از ایران در این اجلاس تعجب برانگیز است.

آساق**1663**5981
کد N73122

وبگردی