آفتاب

پذیرش اصول دین عقلی است یا تقلیدی؟

پذیرش اصول دین عقلی است یا تقلیدی؟

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: در اصول دین، ضرورت تقلید در کار نیست و هرکسی در فراخور حالش می‌تواند در فهم اصول دین مجتهد باشد.

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: در اصول دین، ضرورت تقلید در کار نیست و هرکسی در فراخور حالش می‌تواند در فهم اصول دین مجتهد باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، آیت‌الله مظاهری در جلسه درس خود با موضوع تعقل، مانع سقوط انسان اظهار کرد: دانشمندان علوم اسلامی، اعمّ از فلاسفه، عرفا و فقها، با دقّت عقلی و موشکافانه خود یا تلاش در تفهّم آیات و روایات، نوعی درک از اصول دین دارند و در این باره زحمت‌ها کشیده‌اند و کتاب‌هایی تألیف کرده‌اند. عموم مردم نیز به فراخور حال خود، در رابطه با اصول دین استدلال دارند؛ البته این استدلال، با تفکّر آنان پدید می‌آید.

وی افزود: به هر حال، پذیرش اصول دین عقلی است. از این جهت فقهاء، در رساله‌های عملیه نوشته‌اند که در اصول دین تقلید نیست؛ یعنی هرکسی باید در شناخت خداوند تعالی و صفات او و نیز در نبوّت و ولایت و معاد، در فراخور حالش مجتهد باشد. هرکسی باید در فراخور عقلش بتواند بفهمد که چرا خداوند هست؟ به چه دلیل یگانه است؟ بر چه مبنایی مستجمع جمیع صفات کمالات است؟

وی تصریح کرد: حقّانیّت و صحّت نبوّت حضرت خاتم الأنبیاء«ص» و اینکه قرآن کریم تا روز قیامت معجزۀ جاوید آن حضرت است، باید با عقل انسان درک شود. امامت امیرالمؤمنین علی«سلام‌الله‌علیه» و 11 فرزند ایشان تا روز قیامت، با به کارگیری عقل اثبات می‌شود.

مظاهری خاطرنشان کرد: وجود معاد، آن هم معاد جسمانی و اینکه محشری است و پروردگار عالم همه را در یک جا جمع می‌کند و پس از حساب و کتاب، افراد نیکوکار به بهشت و بدکاران به جهنّم فرستاده می‌شوند، عقلی است.

انتهای پیام

کد N73101

وبگردی