آفتاب

نامه ژنرال‌های بازنشسته آمریکا به اوباما برای تعطیلی گوانتانامو

نامه ژنرال‌های بازنشسته آمریکا به اوباما برای تعطیلی گوانتانامو

31 ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا خطاب به باراک اوباما تاکید کردند تا وی به تعهد خود مبنی بر تعطیل کردن زندان گوانتانامو عمل کرده و روند انتقال بازداشتی‌های این زندان را سرعت بخشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ ژنرال‌ها و دریاداران سابق ارتش آمریکا در نامه‌ای که از سوی "گروه حقوق بشری نخست" منتشر شده است، اعلام کردند: ما رهبری باراک اوباما،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا را در یک سال گذشته تحسین می‌کنیم و از او می‌خواهیم تا زندان گوانتانامو در خلیج کوبا را ببندد.

در ادامه این نامه آمده است: گوانتانامو منافع آمریکا را به خطر می‌اندازد و بر اساس منافع کشور ما عمل نمی‌کند. مادامی که این زندان باز بماند، امنیت و جایگاه آمریکا به عنوان کشوری که حقوق بشر و اجرای قانون در آن در اولویت قرار دارد، تضعیف خواهد شد.

امضاکنندگان این نامه شامل ژنرال چارلز کرولاک، فرمانده سابق نیروی دریایی آمریکا، ژنرال مریل مک‌پیک، رئیس ستاد مشترک سابق نیروی هوایی آمریکا و ژنرال بازنشسته جوزف هوآر، رئیس سابق فرماندهی مرکزی ارتش که بر نیروهای آمریکایی در خاورمیانه نظارت دارد، هستند.

پنج سال پیش همین ژنرال‌ها و دریاداران در دفتر کار باراک اوباما گرد هم آمدند و شاهد امضای دستوری برای تعطیلی گوانتانامو از سوی اوباما بودند. آن‌ها همچنین بر امضای دستوری از سوی اوباما مبنی بر منع شکنجه بازداشتی‌های گوانتانامو برای اقرار گرفتن از آن‌ها نظارت داشتند.

اما این زندان همچنان و پس از پنج سال از امضای این دستور از سوی رئیس‌جمهوری ‌آمریکا فعالیت می‌کند و از 779 بازداشتی که به این زندان منتقل شدند، 155 تن همچنان پشت میله‌های زندان به سر می‌برند. در میان زندانیان باقی مانده 78 تن یمنی هستند و 55 تن نیز برای آزاد شدن از اتهاماتشان مبرا شدند.

کنگره آمریکا در دسامبر 2013 برخی موانع را برای انتقال زندانیان گوانتانامو به خارج از این زندان لغو کرد و به اوباما این امکان را داد تا اقدامات بیشتری برای انتقال این زندانیان و در نهایت تعطیلی گوانتانامو انجام دهد.

ژنرال‌های سابق و بازنشسته ارتش آمریکا همچنین از اوباما خواسته‌اند تا هر چه سریعتر انتقال زندانیان را انجام دهد چرا که باقی ماندن این افراد در زندان باعث افزایش تهدیدها علیه آمریکا می‌شود.

در این نامه افسران ارتش بازنشسته نیز نگرانی خود را در مورد تداوم استفاده از شکنجه از سوی آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای اقرار گرفتن از بازداشتی‌ها اعلام داشتند و از دولت واشنگتن خواستند تا با کمیته اطلاعات سنای آمریکا برای افشای گزارش‌های مربوط به اقدامات سیا در شکنجه و برنامه اقرار گرفتن به وسیله اجبار و زور پس از حملات 11 سپتامبر 2011 همکاری کنند.

در این نامه همچنین آمده است: مقام‌های سابق سیا که به اعمال شکنجه علیه زندانیان و بازداشتی‌ها مجوز داده‌اند، در کتاب‌ها و فیلم‌ها و در نظر مردم آن را خوب جلوه داده و از این اقدامات دفاع می‌کنند.

انتهای پیام

کد N73055

وبگردی