آفتاب

"جاسوسی آمریکا نمونه‌ای خطرناک برای جهان است"

"جاسوسی آمریکا نمونه‌ای خطرناک برای جهان است"

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش سالانه خود آورده که آمریکا با برنامه‌های جاسوسی و نظارت خود نمونه‌ای خطرناک برای جهان محسوب می‌شود و به دولت‌های جهان این بهانه و توجیه را می‌دهد که به سانسور گسترده اطلاعات و ارتباطات آنلاین دست بزنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیده‌بان حقوق بشر در گزارش 667 صفحه‌ای سالانه خود به بیش از 90 کشور جهان اشاره کرده و آورده است: ناکامی ‌آژانس امنیت ملی آمریکا در احترام گذاشتن به حریم خصوصی افراد به عنوان وسیله‌ای برای پوشاندن عیوب کشورهای سرکوب‌گر مورد استفاده قرار می‌گیرد و آنها می‌توانند با استفاده از زور و اجبار داده‌های کاربران را تحت کنترل خود داشته باشند و آزادی بیان را سرکوب کنند. آمریکا هم‌اکنون در بهره بردن از این توانایی در به دست گرفتن و کنترل داده‌های اطلاعاتی و ارتباطی سراسر جهان پیشرو است اما سایر کشورها نیز احتمالا درگیر این روند شده‌اند و برخی نیز تاکید دارند که داده‌های بیشتری را باید در دسترس و کنترل داشته باشند.

دیده‌بان حقوق بشر در ادامه گزارش سالانه خود آورده است: در نهایت اگر به حریم خصوصی به عنوان یک مساله کاملا داخلی بنگریم هیچ پناهگاه یا محل امنی دیگر وجود نخواهد داشت. دولت آمریکا به صورت منحصر به فردی در موضع کنترل ارتباطات جهانی و ترافیک‌های اینترنتی قرار گرفته و هم از داده‌ها و ارتباطات تلفنی و اینترنتی داخل کشور و هم سایر مناطق جهان شنود می‌کند و داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند.

کنت روس، مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر گفت که کشورهایی چون چین، روسیه و هند که دارای دموکراسی پوپولیستی هستند، از برنامه آژانس امنیت ملی آمریکا برای از میان بردن و نادیده گرفتن حفاظت از حریم شخصی اقتباس کرده‌اند. دولت واشنگتن چه خوب یا بد، یک بدعت‌گذار در احترام گذاشتن و رعایت حریم خصوصی افراد در فضای مجازی و آزادی اینترنتی است؛ اگر چه آژانس امنیت ملی آمریکا به کنترل و جمع‌آوری داده‌ها و شنود مکالمات تلفنی افراد از رده‌های مختلف اجتماعی و سیاسی در سراسر دنیا دست زده است اما کشورهایی که نام آنها برده شد از این جاسوسی در حریم خصوصی افراد، برای سانسور سخنان انتقادی و گاها سرکوب منتقدان بهره می‌برند.

مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: ادعاها از جانب باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا که حق حفظ حریم خصوصی زمانی که دولت ارتباطات و اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند، تضعیف نمی‌شود، درست نیست. تصور کنید که یک دوربین در اتاق خواب شما نصب شده باشد و به شما بگویند نگران نباشید، این تصاویر تنها به کامپیوتر دولتی انتقال می‌یابد و تنها در صورتی که دلیل خوبی وجود داشته باشد، ما آن را مشاهده می‌کنیم. اما آیا شما می‌توانید از این بابت مطمئن باشید؟ البته که خیر.

کنت روس در ادامه گزارش با اشاره به جنگ داخلی سوریه و انتقاد از امتناع واشنگتن در ارجاع جنایتکاران مظنون جنگی به دادگاه جرایم بین‌الملل می‌گوید: علی‌رغم افزایش ابزار مرگبار و سوء استفاده‌های وحشتناک، روسیه و چین در شورای امنیت سازمان ملل موضعی خنثی دارند و باعث شده‌اند تا کشتارها در سوریه افزایش یابد.

در گزارش سالانه دیده‌بان حقوق بشر همچنین به سوء استفاده از دموکراسی در مصر نیز اشاره شده و از دولت محمد مرسی، رئیس‌جمهوری برکنار شده این کشور انتقادهایی به عمل آمده است. در پی برکنار شدن مرسی در ژوئیه 2013 به واسطه انجام یک کودتای نظامی، دولت موقت عبدالفتاح السیسی، ژنرال ارتش مصر سرکوب مرگبار حامیان اخوان المسلمین را آغاز کردند که طی این سرکوب، صدها تن از حامیان این گروه کشته شدند.

انتهای پیام

کد N73050

وبگردی