آفتاب

عشق آباد – کوالالامپور روابط خود را توسعه می دهند

عشق آباد – کوالالامپور روابط خود را توسعه می دهند

کوالالامپور – ایرنا – وزیر امور خارجه ترکمنستان با هدف توسعه روابط نوپا با کوالالامپور امروز (چهارشنبه) به منظور انجام سفر دو روزه رسمی وارد مالزی شد.

به گزارش ایرنا، ˈرشید مرادفˈ در این سفر دو روزه ضمن گفت وگو با ˈنجیب تون رزاقˈ نخست وزیر مالزی با ˈعنیفه امانˈ همتای مالزیایی خود نیز دیدار و گفت وگو می کند.

دوره تازه روابط مالزی و ترکمنستان از سال 2011 و پس از راه اندازی سفارت مالزی در عشق آباد آغاز شد. ترکمنستان نیز در سال گذشته میلادی با راه اندازی سفارت خود در مالزی نخستین ساختمان دیپلماتیک مقیم خود را در بین کشورهای جنوب شرق آسیا ایجاد کرد.

در حال حاضر بیش از 100 دانشجوی ترکمن در مالزی مشغول تحصیل هستند و این کشور را به عنوان محل تحصیل خود انتخاب کرده اند. دو کشور در حوزه های مختلفی از قبیل اقتصاد، تجارت و توسعه سرمایه انسانی نیز همکاری می کنند.

شرکت نفت و گاز مالزی (پتروناس) در حال حاضر در بخش نفت و گاز ترکمنسان حضور فعالی دارد و میزان فعالیت آن نیز روز به روز گسترش می یابد.

پتروناس که دامنه فعالیت خود را در سطح جهانی گسترش داده است در سال 2009 توانست در لیست سودآورترین شرکت های جهان، رتبه سیزدهم را از آن خود کند. در همان سال پتروناس سودآورترین شرکت در آسیا معرفی شد.

ترکمنستان در فهرست چهار کشور بزرگ تولید کننده گاز طبیعی و چهار کشور تولید کننده نفت در شوروی سابق قرار دارد. ذخایر اثبات شده نفت و گاز این کشور دو میلیارد متر مکعب گاز مقام چهاردهم جهان و 546 میلیون بشکه نفت است. بیشتر ذخایر نفتی ترکمنستان در غرب این کشور از جمله در پهنه دریای خزر متمرکز شده است. ذخایر گاز طبیعی نیز در سراسر خاک ترکمنستان پراکنده است.

حجم مبادلات تجاری مالزی و ترکمنستان در سال گذشته به 20 میلیون و 200 هزار دلار رسید که این رقم در سال پیش از آن 10 میلیون و 800 هزار دلار بود.

ترکمنستان از همسایگان شمال شرقی ایران است که بر اساس آخرین آمار در سال 2012 با رشد اقتصادی بیش از 11 درصدی و 10 ممیز دو دهم درصدی در سال 2013 با ثبات ترین اقتصاد را در بین کشورهای آسیای میانه داشته و از کشورهای پیشرو در رشد اقتصادی سریع بوده است.

مساحت این کشور که حدود پنج میلیون جمعیت دارد بیش از 488 هزار کیلومتر مربع است که منابع سرشار گاز را در خود جای داده است. ترکمنستان یکی از اعضای دهگانه سازمان همکاری اقتصادی موسوم به ˈاکوˈ است.

این سازمان برای بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو که حدود 350 میلیون جمعیت و بیش از هشت میلیون کیلومتر مربع وسعت را پوشش می دهد، فعالیت می کند. مقر اصلی اکو در شهر تهران است.

آساق**د.م**1611
کد N72836

وبگردی