آفتاب
تحولات آسیا/

بازداشت 11 نفر از معترضان در کامبوج/ طراح بمب گذاری سفارت میانمار محکوم به حبس شد

بازداشت 11 نفر از معترضان در کامبوج/ طراح بمب گذاری سفارت میانمار محکوم به حبس شد

بازداشت 11 نفر از معترضان در کامبوج، محکومیت طراح بمب گذاری سفارت میانمار در جاکارتا به هفت سال و نیم زندان و عملیات پلیس مالزی علیه مهاجران غیرقانونی از جمله خبرهای مربوط به قاره آسیا به شمار می روند.

کامبوج

خبرگزاری فرانسه از بازداشت 11 نفر از معترضان ضد دولتی در کامبوج خبر داد که با هدف آزادی زندانیان به خیابانها آمده بودند.

این رسانه غربی همچنین از بازداشت 23 معترض خبر داد که با هدف افزایش حداقل میزان دستمزد خود و همچنین در اعتراض به عملکرد هون سن نخست وزیر به خیابانها آمده بودند.

اندونزی

رسانه ها همچنین از محکومیت "سیگیت ایندراجید" رهبر گروهی از افراطیون و طراح اصلی بمب گذاری سفارت میانمار در جاکارتا به هفت سال و نیم زندان خبر دادند که در پی انتقام از خشونت های اعمال شده علیه مسلمانان بودند.

مالزی

رسانه ها همچنین از عملیات پلیس مالزی در سراسر این کشور علیه صدها هزار کارگر مهاجر ثبت نشده و غیرقانونی خبر داد.

افغانستان

حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان در دیدار با فرماندهان پلیس و نیروهای تامین امنیت انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای استانی این کشور در فروردین 93 بر عدم دخالت کشورهای خارجی در انتخابات تاکید کرد و گفت: پلیس با اجرای قانون باید از مردم حفاظت کند.

این اظهارات در حالیست که پیشتر کرزای پیش شرط پیمان امنیتی کابل واشنگتن را برگزاری انتخابات آزاد و شفاف بدون دخالت خارجی توصیف کرده بود.

کرزای همچنین پیش شرط امضای پیمان راهبردی با واشنگتن را پایان حملات به منازل مسکونی، برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه، ایجاد صلح و ثباتی پایدار در افغانستان و سپردن زندانیان گوانتانامو به دولت عنوان کرده است و آمریکا نیز در واکنش به پیش شرط جدید حامد کرزای برای امضای پیمان راهبردی با واشنگتن، تدارکات نظامی، سوخت و خدمات حمایتی ارتش و پلیس افغانستان را قطع کرده است، این در حالی است که سفارت آمریکا در کابل چنین گزارشی را رد کرده است.

شورای امنیت ملی افغانستان نیز چنین اقدام آمریکا را در تضاد با تعهدات قبلی این کشور و با هدف تحت فشار قرار دادن کابل برای امضای پیمان راهبردی با واشنگتن عنوان کرده است که در صورت امضای آن نیروهای آمریکایی می توانند حتی پس از سال آتی در این کشور باقی بمانند.

کد N72508

وبگردی