آفتاب
لاریجانی در نشست شورای عالی استان ها:

شوراها باید از عقبه حقوقدان برخوردار باشند/ دولت به شوراها نگاه رقیب نداشته باشد

شوراها باید از عقبه حقوقدان برخوردار باشند/ دولت به شوراها نگاه رقیب نداشته باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی طرح ها که از سوی شورای استان ها ارجاع می شود از نظر تکنیک قانونی اشکالاتی دارد، گفت: شوراها باید از عقبه حقوقدان برخوردار باشند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر امروز در اولین نشست شورای عالی استان ها در وزارت کشور گفت: در قانون اساسی اصول مختلفی به شوراها اختصاص یافته است، که این نشان دهنده اهمیت شوراها در نظام اسلامی است و به نوعی رای مردم در اداره امور بلاد به شمار می رود.

وی افزود: در سال های گذشته به این مساله برای حضور مردم در اداره شهرها و روستاها توجه بیشتری در اجرای قانون اساسی و در مجلس شده است به طوریکه برای شوراها تعریف ساماندهی شده ای قائل شده اند.

رئیس مجلس با اشاره به تلاش هر چه بیشتر مجلس برای افزایش اختیارات شوراها ادامه داد: در مجلس قبل تلاش شد تا وظایف بیشتری در اختیار شوراها قرار گیرد، اما در مورد تصویری که شورای نگهبان از قانون داشت، بخشی از آن امکان پذیر نشد، چون شورای نگهبان معتقد است که در ساختار اداری وظایف اجرایی در اختیار وزرا است و شوراها می توانند نقش محوری و کمک کننده در این زمینه داشته باشند.

لاریجانی گفت: برای رسیدن به مدیریت یکپارچه شهری و خارج شدن از پراکندگی در امور شهری باید زمینه های لازم را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی راه حل موقت برای این مساله وجود دارد، افزود: شورای عالی استان‌ها بالاترین جایی است که می تواند نسبت شوراها را با حاکمیت در مسائل مهم تعریف کند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در قوانین آمده است که شورای عالی استان ها می تواند به مجلس لایحه ارائه کند یعنی ارائه لایحه تنها از اختیارات دولت نیست. بنابراین باید از این ظرفیت بهترین استفاده را کرد و زمینه تعامل شورا با دولت و مجلس را فراهم نمود.

لاریجانی با اشاره به ضرورت آسیب شناسی شوراها گفت: قطعا نتایج یک دهه فعالیت شوراها مطلوب بوده است، اما آمادگی داریم در زمینه آسیب شناسی به شوراها کمک کنیم، فضای مجلس هم برای کمک به شوراها آمادگی دارد.

وی با اشاره به گفتگو با دولت برای تفویض بخشی از وظایف دولت به شوراها ادامه داد: اگر دولت برخی از اختیارات خود را تفویض کند، بار زیادی از دوش خود برداشته است؛ حجیم بودن دولت باعث شده اکثریت بودجه کشور صرف این مساله شود.

رئیس قوه مقننه افزود: بخشی اموررا می توان به بخش های خصوصی و تعاونی ها واگذار کرد، که اصل 44 قانون اساسی در این زمینه وجود دارد اگر چه هنوز آنطور که انتظار می رود عملی نشده اما دولت باید گام های مهمتری در این زمینه بردارد.

رئیس مجلس ادامه داد: اگر شوراها قوی باشند و از سر علم کار کنند، دولت می تواند بخش هایی از وظایف خود را تفویض کند که این امر به مدیریت یکپارچه شهری کمک خواهد کرد.

لاریجانی با اشاره به اینکه اگر شوراها از نظر اداره امور و از سر خردمندی جایگاه مهمی برای خود ایجاد کنند مجلس سریعتر به کارها رسیدگی کرده و دولت هم مشتاق می شود، گفت: گاهی برخی طرح ها که از شورای استان ها ارجاع می شود از نظر تکنیک قانونی اشکالاتی دارد از این رو شوراها باید از عقبه حقوقدان برخوردار باشند و برای این امر می توانند از معاونت حقوقی دولت و معاونت قوانین مجلس مشورت بگیرند.

لاریجانی با اشاره به حجم زیاد قوانین در کشور گفت: طرح هایی که ارائه می شود نمی تواند قوانین مادر را دور بزند. وقوف به این قوانین و وظایف باعث می شود شوراها در استان ها و شهرها به درستی عمل کنند.

وی ادامه داد: آشنایی اعضای شورا با قوانین و مصوبات مادر ضروری است زیرا به طور مثال گاهی برای عوارض تصمیماتی گرفته می شود که با قوانین مصوب در برنامه پنج ساله متضاد است.

لاریجانی گفت: در برخی شوراها گاه دخالت هایی در امور می شود که موجب دعواهای محلی می شود، اما هر چه از آن پرهیز کنیم، بهتر است زیرا آنقدر مشکلات در کشور هست که نباید مسیر سایش فراهم شود.

رئیس قوه مقننه گفت: باید شوراها جریان مردمی در توسعه شهر را هموار کنند، شورا حرکت توسعه ای در کشور دارد و علاوه بر آن باید اخلاق دیوانی مبنا قرار گیرد.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه نباید با خصوصیت های فردی مانع حرکت مردمی در کشور شویم، گفت: البته این مساله تنها مربوط به شوراها نیست و مسئولان دولتی هم باید در این زمینه تلاش کنند.

لاریجانی خاطر نشان کرد: امیدوارم با این نگاه زمینه ای برای فراهم شدن قدرت بیشتر شوراها در کشور فراهم شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه در دولت نگاه رقیب به شورا نداشته باشند، تاکید کرد: شوراها حرکت قوی مردمی است که می تواند زمینه فعالیت دولت را بهتر فراهم کند، از این رو در ارائه کمک ها و یاری شورا امساک نکنند.

کد N72271

وبگردی