آفتاب

چاینا ارگ: ژنو 2 بی نتیجه و شکست خورده است

چاینا ارگ: ژنو 2 بی نتیجه و شکست خورده است

پکن - ایرنا - تارنمای ˈچاینا ارگˈ روز سه شنبه به نتیجه رسیدن مذاکرات ژنو 2 برای حل تنش ها و جنگ در سوریه را بعید دانست و نوشت: به دلیل اختلافات فراوان میان طرفین شرکت کننده در این مذاکرات بعید است کنفرانس ژنو 2 در خصوص مساله سوریه به نتیجه مثبتی دست یابد و از پیش شکست خورده است.

مذاکرات ژنو 2 قرار است از فردا (چهارشنبه) با حضور نمایندگان ده ها کشور در مونترو سوئیس برگزار شود.

به گزارش ایرنا، این تارنمای چینی نوشت: مهمترین مساله اینجاست که بین روسیه، چین و آمریکا در خصوص سرنوشت بشار اسد رییس جمهور سوریه اختلاف عمیقی وجود دارد. واشنگتن اصرار بر برکنار کردن رییس جمهور سوریه دارد و همین محور اختلافات طرفین است.

چاینا ارگ چین نوشت: اصرار بر برکناری بشار اسد توسط واشنگتن هم اکنون به یکی از مسایل مورد اختلاف در میان مردم سوریه نیز تبدیل شده است. فشار مضاعف آمریکا برای اینکه اسد از قدرت کنار برود به طور طبیعی بر اختلافات دامن می زند و از سوی دیگر هنوز طرفین ذی ربط به یک فرایند سیاسی برای حل مساله که یک ضرورت است نرسیده اند.

چین بر این باور است که راه حل سوریه سیاسی است و طرفین باید رایزنی های مثبتی برای این منظور داشته باشند و قبل از آن لازم است خشونت ها پایان یابد، شرایطی که تاکنون محقق نشده است.

در این تحلیل آمده است: رویارویی سیاسی و نظامی مخالفان و دولت اسد نیز به اندازه ای جدی است که خود به مانعی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات ژنو 2 تبدیل شده است.

چاینا ارگ خاطر نشان کرد ˈ در خارج از سوریه نیز یکهزار گروه مخالف فعال هستند و مشخص نیست که چه کسی باید طرف گفت و گو باشد . در این شرایط چطور می توان راهی برای توافق پیدا کرد و اصلا این سوال مطرح است که دولت اسد باید با چه گروهی وارد مذاکره شود. ضمن اینکه این گروه ها خودشان دارای اختلافات عدیده هستند.

این تارنمای چینی تاکید کرده است که در این وضعیت نمی توان به نشست ژنو 2 امیدواری زیادی داشت.

آساق ** 2100 **1611
کد N72182

وبگردی