آفتاب

روسیه: برکناری بشار اسد دستور کار ژنو2 نیست

روسیه: برکناری بشار اسد دستور کار ژنو2 نیست

مسکو -ایرنا- سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: در کنفرانس ژنو2 مساله برکناری حکومت سوریه مطرح نمی شود و در دستور کاراین کنفرانس بین المللی نیست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، لاوروف روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی در وزارت خارجه روسیه گفت: در کنفرانس ژنو2 که به ابتکار روسیه و آمریکا برگزار می شود، مساله تغییر حکومت سوریه پیش بینی نشده است.

وی افزود:هدف این ابتکار، آغاز گفت وگوهای مستقیم میان طرف های سوری برای اجرای کامل بیانیه ژنو است.

وزیرخارجه روسیه گفت: مساله مبارزه با سازمان تروریستی القاعده باید موضوع اصلی کنفرانس ژنو2 باشد.

کنفرانس ژنو2 فردا چهارشنبه در مونترو سوییس برگزار می شود.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه در پاسخ به سوالی در باره مساله اوکراین گفت: رویدادهای اوکراین مانند رویدادهای هر کشور دیگری مساله ای داخلی است و باید از طریق گفتگو و راههای قانونی بدون مداخله خارجی حل و فصل شود.

لاوروف وقایع روزهای اخیر کی یف را ناگوار خواند وگفت: این رویدادها متناقض معیارهای اروپایی است.

وی افزود: روسیه آمادگی دارد در صورت دعوت از این کشور در بحران اوکراین میانجی گری کند اما درحال حاضر چنین دعوتی از مسکو صورت نگرفته است.

وزیر امورخارجه روسیه درادامه سخنان خود در باره مساله هسته ای ایران و بحران سوریه گفت: روسیه از این که در حل مسایل سوریه و ایران عقل سلیم و رویکردهای مبتنی بر صلح و موازین حقوقی بین المللی برتری یافت، رضایت دارد.

وزیر خارجه روسیه افزود: روسیه به طور پیگیرانه خواهان تلاش در این مسیر می باشد و با تلاش ها برای استفاده از زور بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل مقابله می کند.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه سخنان خود پس گرفتن دعوت ایران به کنفرانس ژنو2 را اقدام اشتباه خواند و درهمین حال گفت: اما فاجعه رخ نداده است. به کنفرانس ژنو2 می رویم تا سیاست خود را پیش ببریم.

لاوروف گفت که عدم مشارکت ایران در کنفرانس ژنو2 برای اعتبار سازمان ملل مشکل آفرین شد.

وی اضافه کرد: اظهارات بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در مورد پس گرفتن دعوت ایران به کنفرانس ژنو2 که آن را در رابطه با عدم پذیرش اصول بیانیه ژنو از سوی این کشور عنوان کرده است، صادقانه نیست.

وی ادامه داد: کسانی خواهان لغو دعوتنامه ایران شدند که اصرار دارند بیانیه ژنو با تغییر حکومت سوریه تکمیل شود و این تعبیر غیرمنصفانه از توافق های ژنو است.

وزیر خارجه روسیه گفت: در کنفرانس ژنو2 باید تمام بازیگران خارجی تاثیرگذار بر وضعیت سوریه مشارکت کنند و همواره خواهان حضور همه بازیگران خارجی در این کنفرانس شده بودیم.

وی اضافه کرد: عدم حضور ایران در کنفرانس ژنو2 به تلاش های برای تامین وحدت جهان اسلام ازجمله در مساله مبارزه با تروریسم کمکی نمی کند.

لاوروف افزود: در هر صورت موضوع یک همایش یک روزه مطرح است که در آن حدود 40 وزیر امور خارجه از کشورهای مختلف دعوت شده اند.

وی ادامه داد: البته به رغم این که کنفرانس ژنو2 یک برنامه رسمی است، نبود ایران در فهرست 40 کشور نمی تواند مشکل آفرین نباشد.

لاوروف افزود: در همه مراحل همکاری با وزیر امور خارجه آمریکا و مقام های دیگر خواستار مشارکت فعال ایران در جستجوی راههای برای حل و فصل بحران سوریه شدیم.

بعد از انتقاد شدید آمریکا از اقدام دبیرکل سازمان ملل مبنی بر دعوت رسمی از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو2، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل دوشنبه شب اعلام کرد که دعوت بان کی مون از ایران برای شرکت در این کنفرانس منتفی شده است.

وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود گفت:تنها مردم سوریه حق دارند در باره سرنوشت کشور خود تصمیم بگیرند و تحمیل نسخه های خارجی منجر به وفاق ملی نخواهد شد.

وی افزود: تحمیل نسخه های آماده برای نظام های سیاسی کشورهای دیگر اقدامی غیرسازنده است و آرامش و سازش ملی به همراه نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: به همراه شرکای خود در گروه 1+5 و همکاران ایرانی به جستجوی راه حل نهایی و جامع برای حل مساله هسته ای ایران که حق این کشور برای توسعه برنامه هسته ای تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی را تضمین و امنیت منطقه را تامین کند، ادامه می دهیم.

وزیرخارجه روسیه یادآوری کرد: ایران روزدوشنبه اجرای برنامه اقدامات مشترک در مورد برنامه هسته ای خود را آغاز کرد.

وی اضافه کرد: تهران روز گذشته غنی سازی20 درصدی اورانیوم را مطابق با توافق با گروه 1+5 میانجی گران بین المللی درباره برنامه هسته ای متوقف کرد.

وی همچنین گفت: به خوبی این واقعیت را درک می کنیم که موفقیت در حل این مساله (مساله هسته ای ایران) و عرصه های سیاسی جهانی تضمین نشده است.

در کنفرانس مطبوعاتی لاوروف که به جمع بندی نتایج سیاسی سال 2013 دستگاه دیپلماسی روسیه اختصاص داشت، بیش از 220 خبرنگار خارجی و حدود 100 خبرنگار روس شرکت داشتند.

اروپام/2242**518 ** 1064
کد N72129

وبگردی