آفتاب
کرونبرگ تحلیل کرد :

اتحادیه اروپا نیازمند راهبرد جدید در قبال ایران است/بروکسل فرصت را از دست ندهد

اتحادیه اروپا نیازمند راهبرد جدید در قبال ایران است/بروکسل فرصت را از دست ندهد

رئیس هیئت پارلمانی اروپایی سفر کننده به تهران، با اشاره به آغاز فصلی جدید در خصوص ایران، به سران اروپا توصیه کرد که هر چه سریعتر باید راهبردی جدید برای تعامل با جمهوری اسلامی آماده کنند زیرا در غیر اینصورت یک فرصت استثنائی را از دست می دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "تاریا کرونبرگ" رئیس هیئت پارلمان اروپا که در ماه دسامبر به ایران سفر کرده بود در تحلیل خود که در روزنامه گاردین منتشر شده، می نویسد: در حالیکه "حسن روحانی" رئیس جمهور ایران قصد خود را برای داشتن روابط بهتر با جامعه جهانی نشان داده، منافع اتحادیه اروپا ایجاب می کند که یک استراتژی جامع و به روز شده در خصوص ایران به کار بگیرد.

در ادامه این مطلب آمده است: بعد از امضای برنامه اقدام مشترک (توافقنامه هسته ای ژنو) سیاستگذاران ایران پذیرای تعداد زیادی از مقامات عالی رتبه اروپائی بودند. برای مثال اخیرا هیئتی از پارلمان انگلیس به تهران سفر کرد.

کرونبرگ در ادامه به تجربه خود در سفر ماه سپتامبر به ایران اشاره کرده و می نویسد: اولین احساس من این است که دوره سکوت گذشته و اکنون دورانی رسیده که شاهد شنیده شدن صداهای مختلف از هر دو طرف هستیم. انجام دیدار میان مقامات عالی رتبه ایران و اروپا موجب بالا رفتن انتظارها شده اما با این وجود هنوز استراتژی مشخصی در خصوص اینکه چگونه باید یک راهبرد سازنده برای رابطه با ایران داشته باشیم وجود ندارد.

به اعتقاد خانم کرونبرگ، اتحادیه اروپا باید نگران نداشتن استراتژی مناسب در خصوص ایران باشد. در سال های اخیر ارتباط اروپا با ایران از طریق مذاکرات 1+5 با تهران بوده که در آن کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان و همچنین "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور داشتند. هر چند در این مذاکرات روندی مشکل پشت سر گذاشته شد اما اکنون با توجه به آغاز روندی جدید، اروپا نیازمند آن است تا راهبردی جدید برای تعامل با ایران داشته باشد.

تاریا کرونبرگ در سفر به تهران

به اعتقاد نویسنده، کشورهای اروپایی باید بصورت متحد در خصوص راهبرد جدید بروکسل در خصوص ایران برخورد کنند و این اتحاد به تیم 1+5 نیز انتقال داده شود. علاوه بر آن اروپا باید اهداف خود در خصوص ایران را نیز مورد بازبینی قرار دهد و آنها را به روز کند زیرا در حالیکه سایر قدرت های بزرگ همچون روسیه و چین از رابطه دوجانبه گسترده با ایران سود می برند اتحادیه اروپا حتی در ایران دفتر نمایندگی ندارد.

کرونبرگ، در ادامه از چند تکه بودن سیاست خارجی اتحادیه اروپا در قبال ایران انتقاد کرده و بار دیگر تاکید می کند که با توجه به تغییر رویه آمریکا در خصوص ایران، اروپا نیز باید سیاست جدیدی را در خصوص تهران به کار بگیرد.

رئیس هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا که چندی قبل به ایران سفر کرده بود، در ادامه خطاب به رهبران اروپایی توصیه می کند که راهبرد جدید آنها در خصوص ایران باید از سه اصل تبعیت کند. این سه اصل عبارتند از:

نخست آنکه، باید به این فهم برسیم که تعامل با ایران بهترین راه برای تضمین داشتن رابطه ای جامع با این کشور است. در حال حاضر میان ایران و اتحادیه اروپا بویژه در بخش های فرهنگی، اجتماعی، و آموزشی تعاملات اندکی وجود دارد و این در حالی است که مردم ایران علاقه زیادی به افزایش این تعاملات دارند و البته در اروپا نیز وضعیت به همین شکل است و اروپائیها مایل به افزایش مناسبات خود با تهران هستند. از همین رو اتحادیه اروپا باید منابعی را بیاید تا این تمایل دو طرفه را تبدیل به مناسبات انسانی کرده و از آن استفاده کند.

دوم آنکه، مذاکره با رهبری ایران بهترین راه ممکن برای رسیدن به رابطه ای سازنده است. اتحادیه اروپا در تدوین استراتژی خود در خصوص ایران باید توجه کند که مذاکره بر اساس حقوق بشر می تواند یکی از موضوعات کلیدی باشد و در این رابطه نماینده ویژه اتحادیه اروپا می تواند نقشی کلیدی در این رابطه و همچنین مباحث دیگر ایفا کند.

سوم آنکه، اروپا باید تلاش کند تا ایران را متقاعد به بهبود رابطه خود با جامعه جهانی در زمینه های مختلف کند. گسترش روابط اقتصادی، پذیرفتن قوانین تجارت جهانی، و هچنین توسعه مواردی همچون انرژی های تجدیدپذیر، و پروژه های حفاظت از محیط زیست می توانند در این رابطه کمک زیادی به اروپا بکنند.

کرونبرگ در پایان به سیاستگذاران اروپا توصیه می کند که نباید اینگونه گمان شود که تمامی مشکلات موجود میان بروکسل و تهران، در مذاکرت هسته ای و همچنین سیاست حسن روحانی حل می شود. اتحادیه اروپا خود نیز باید برای بهبود رابطه تلاش کند. از هین رو بروکسل باید برای تدوین استراتژی جدید هر چه سریعتر دست به کار شود.

کد N71971

وبگردی