آفتاب

ایستادگی تهران بر مواضع اصولی، ناکامی دعوت مشروط ایران به ژنو 2

ایستادگی تهران بر مواضع اصولی، ناکامی دعوت مشروط ایران به ژنو 2

ژنو – ایرنا – با وجود دعوت رسمی دبیرکل سازمان ملل از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو 2، جمهوری اسلامی ایران با ایستادگی بر مواضع اصولی خود در قبال موضوع سوریه حاضر به پذیرفتن بیاینه ژنو یک به عنوان پیش شرط حضور در نشست ژنو 2 نشد.

شب گذشته بان کی مون، مارتین نسیرکی سخنگوی خود را مقابل دوربین رسانه ها فرستاد تا خبر پس گرفته شدن دعوت رسمی از ایران برای کنفرانس ژنو 2 را اعلام کند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به ژنو، از آنجا که سازمان ملل و نهادهای منطقه و بین المللی و نیز کشورهای غربی-عربی مداخله گر در امور سوریه به خوبی نسبت به قدرت منطق و اثرگذار جمهوری اسلامی ایران در معادلات و تحولات منطقه ای واقف اند، در اقدامی که ماموریت انجام آن یکشنبه شب گذشته به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل واگذار شده بود، اقدام به دعوت رسمی از ایران برای شرکت در ژنو 2 کردند و درعین حال اعلام کردند که پذیرش بیانیه ژنو یک همچنان بعنوان پیش شرط حضور کشورها در ژنو 2 به قوت خود باقی است.

کنفرانس ژنو 2 قرار است از روز چهارشنبه هفته جاری به ترتیب در شهرهای مونترو و ژنو سوئیس برگزار شود.

حامیان غربی – عربی تروریست ها در سوریه تلاش داشتند تا با ترفند دعوت رسمی بان کی مون از تهران در دقیقه 90، ایران را ترغیب به حضور در کنفرانس ژنو 2 کنند و با حضور ایران در این کنفرانس، بتوانند وزن و اعتبار کافی به این نشست ببخشند.

اما از آنجا که در کنار دعوت رسمی از تهران ، پیش شرط های غیرمنطقی آمریکا و هم پیمانان غربی-عربی اش برای حضور جمهوری اسلامی ایران همچنان روی میز قرار داشت، جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تاکید کرد که حاضر به پذیرش بیانیه کنفرانس ژنو یک نیست حتی اگر به قیمت عدم حضورش در ژنو 2 منجر شود.

در بخشی از بیانیه ای که در پایان کنفرانس ژنو یک در ماه ژوئن سال 2012 صادر شد، آمده است که بشار اسد رییس جمهوری کنونی وقانونی سوریه نباید جایی در آینده حکومت این کشور داشته باشد، اما ایران معتقد است هرگونه تصمیم گیری درباره آینده سوریه باید در جریان انتخاباتی آزاد از سوی مردم این کشور گرفته شود و کشورهای دیگر حق تعیین تکلیف برای مردم سوریه را ندارند.

حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در خصوص حضور ایران در اجلاس ژنو 2 اظهار داشت: «ما در ژنو یک حضور نداشته ایم و ایران نقشی در تنظیم بیانیه ژنو یک نداشته است. اصرار برای اعلام پذیرش بیانیه ژنو 1، غیر قابل قبول و مردود است».

جبهه غربی – عربی حمایت کننده از تروریست ها در سوریه که تصور می کرد با دعوت رسمی در واپسین روزهای باقی مانده تا برگزاری کنفرانس ژنو 2 بتواند ایران را ترغیب به تن دادن به حضور همراه با قبول پیش شرط در این کنفرانس کند.

با مشاهده ایستادگی ایران برای مواضع به حق خود، در اقدامی نمایشی دیگر، سازمان ملل را وادار به پس گرفتن دعوت رسمی خود از تهران کرد تا آن را بهانه و دستمایه ای برای تشدید تبلیغات ضد ایرانی در رسانه های تحت نفوذ خود قرار دهد.

صرف نظر از اینکه دعوت بان کی مون از تهران برای شرکت در ژنو 2 حدود 24 ساعت پس از اعلام آن پس گرفته شد، این موضوع حاکی از جایگاه قدرتمند و نقش انکار ناپذیر ایران در معادلات منطقه ای و بین المللی است و دعوت رسمی عالی ترین نهاد بین المللی ، در واقع اذعان تمامی اعضای جامعه جهانی به این مهم است که نمی توان نقش ایران را در حل مسایل منطقه ای از جمله بحران سوریه نادیده گرفت.

کارشناسان بر این باورند که ایران به عنوان اصلی ترین هم پیمان ملت و دولت قانوی سوریه، صرف نظر از اینکه در ژنو 2 حضور داشته باشد یا نه، اثرگذاری خود را در کمک به حل سیاسی بحرانی که تروریست های مورد حمایت غرب و برخی حکومت های عرب در سوریه ایجاد کرده اند، خواهد داشت.



** واکنش ها به تغییر رفتار بان کی مون تحت فشار آمریکا

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه صبح امروز با ابراز تاسف از بازپس گیری دعوت رسمی از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو 2 گفت: دعوت نشدن ایران به این کنفرانس اشتباه است و بازپس گیری دعوت از ایران، کمکی به ترمیم اعتبار آسیب دیده سازمان ملل نخواهد کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با ابراز تاسف از چرخش 180 درجه ای بان کی مون از مواضع خود تحت فشار آمریکا گفت: این رفتار را در شان دبیرکل سازمان ملل نمی دانم.

ظریف با تکرار اینکه ایران در گذشته ها بارها اعلام کرده بود تحت هیچ شرایطی حاضر پذیرفتن پیش شرط برای شرکت در این کنفرانس نخواهد بود، گفت: بان کی مون به خصوص در روزهای گذشته بارها با من تماس گرفته بود و اصرار بر حضور ایران در این کنفرانس داشت.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز امروز در نشست خبری هفتگی خود گفت: ما هیچ گاه متقاضی شرکت در ژنو 2 درباره سوریه نبودیم و این موضع ما از ابتدا مبتنی بر این امر بوده است.

وی ادامه داد: این موضوع را به صراحت از ابتدای طرح مباحث مربوط به تشکیل نشست ژنو 2 اعلام کردیم.

از: محمدرضا منافی

سیام**1723**1535
کد N71951

وبگردی