آفتاب

طرح صلح جان کری شکست خورد

طرح صلح جان کری شکست خورد

تسنیم نوشت:

برخی منابع دیپلماتیک غربی با اشاره به شکست طرح سازش وزیر خارجه آمریکا گفتند که واشنگتن تماس‌هایی را با دو طرف فلسطینی و اسرائیلی برای تمدید مذاکرات تا پایان سال، برقرار کرده است.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه الحیات به نقل از برخی منابع دیپلماتیک غربی نوشت که طرح «جان کری» وزیر خارجه آمریکا با مخالفت‌های دو طرف فلسطینی و اسرائیلی مواجه شد و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با بیشتر مواردی که در طرح کری مطرح شده از جمله اعطای زمین‌هایی به فلسطینیان با مساحتی برابر با مساحت زمین‌های اشغال شده کرانه باختری در سال 1967 ، تشکیل دولت فلسطین با پایتختی قدس، استقرار نیروهای چهارگانه اسرائیلی، فلسطینی، آمریکایی و اردنی در مرز با اردن، و بازگشت تعداد محدودی از آوارگان بر اساس طرح «بیل کلینتون» رئیس جمهور اسبق آمریکا، مخالفت کرد.
بر اساس این گزارش، طرف فلسطینی نیز با پیشنهادات کری مبنی بر به رسمیت شناختن «دولت یهودی»، تشکیل پایتختی در بخشی از قدس (نه در قدس شرقی به طور کامل)، بازگشت نمادین آوارگان، تشکیل دولت فلسطین در مساحتی برابر با مساحت کرانه باختری، الحاق شهرک‌ها و اجاره کردن شهرک‌های باقی مانده، مخالفت و تاکید کرد که تشکیل دولت فلسطین در مرزهای سال 1967 به همراه تبادل اندک زمین ضروری است و باید قدس شرقی پایتخت این دولت باشد.
یک مقام مسئول فلسطینی در این باره گفت که کری در ابتدا فریب نتانیاهو را خورد زیرا وی در ابتدا ایده‌های دلگرم‌کننده‌ای ارائه کرد که البته برخی از آنها ابهام داشت اما زمانیکه کری طرح توافقنامه چارچوب کلی را مطرح کرد، نتانیاهو به شدت با آن مخالفت نمود.
وی اشاره کرد: نتانیاهو از کری درخواست کرد که در درجه نخست تلاش‌های خود برای ایجاد مشکل امنیتی را آغاز کند و قول داد که در پرونده‌های دیگر انعطاف نشان دهد اما وقتی کری بسته پیشنهادی خود را ارائه کرد، نتانیاهو با آن مخالفت نمود.
یک دیپلمات غربی نیز در این باره اظهار داشت که نشست اخیر نتانیاهو و کری 7 ساعت به طول کشید و بحث و جدل زیادی در آن بوجود آمد به طوری که اعضای تیم دو طرف که در سالنی نزدیک به اتاق جلسه حضور داشتند، صدای فریادهای کری و نتانیاهو را می‌شنیدند.
بر پایه این گزارش اختلافات حاد بین کری و نتانیاهو باعث شد که کری سفر خود به منطقه را که قرار بود 13 ماه جاری (23 دیماه) انجام شود، تا اطلاع ثانوی به تعویق انداخت و در همین رابطه «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا نیز اعلام کرد که فرصت کری برای دستیابی به توافق بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها به 50 درصد کاهش یافته است.

5252

کد N71608

وبگردی