آفتاب

وابستگی اقتصاد ترکیه به غرب عامل کاهش ارزش پول این کشور نسبت به ارزهای خارجی

وابستگی اقتصاد ترکیه به غرب عامل کاهش ارزش پول این کشور نسبت به ارزهای خارجی

آنکارا - ایرنا - ˈکنعان چامورجوˈ نویسنده و کارشناس ترک، علت کاهش ارزش لیر ترک (واحد پول ترکیه) نسبت به ارزهای خارجی را وابستگی اقتصاد ترکیه به غرب دانست.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری راست خبر ، وی با یادآوری تلاش ˈکمال درویشˈ، کارشناس مباحث اقتصادی ترکیه در سال 2001 میلادی برای تغییر ساختار اقتصادی این کشور به منظور الحاق اقتصاد ترکیه به اقتصاد بین المللی گفت: این تغییرات سبب شد، وابستگی این رژیم به سرمایه گذاری های خارجی بیشتر شود ، هرچند که دولت آنکارا از نظر جذب سرمایه گذاری خارجی موفق عمل کرده ولی موجب شکنندگی اقتصاد ترکیه شده است.

چارموز تصریح کرد : ˈرجب طیب اردوغانˈ ، نخست وزیر ترکیه در جریان اعتراض های مردمی سال گذشته که از پارک ˈگزیˈ میدان تقسیم استانبول آغاز شد و به تمامی این کشور سرایت پیدا کرد، چندین بار از حمایت برخی لابی های اقتصادی از این اعتراضات سخن گفت که این اظهارات نخست وزیر ترکیه در واقع اعتراف وی به شکنندگی ساختار اقتصادی ترکیه بود.

این کارشناس اقتصادی افزود؛ دولت اردوغان، تغییرات اقتصادی ایجاد شده در سال 2001 میلادی را پذیرفت و تلاش کرد که از این تغییرات از جمله جذب سرمایه گذاری خارجی برای جبران بدهی های این کشور استفاده کند تا اینکه بتواند به حکومت خود ادامه دهد که این ساختار شکننده در مقابل تحولات اقتصادی و سیاسی سال گذشته میلادی به یکباره خودش را نشان داد.

چارموز با بیان اینکه اقتصاد ترکیه وابسته به پول های خارجی است، افزود؛ اکنون صدای شکستن پایه های اقتصاد مبتنی بر سرمایه گذاری خارجی در ترکیه به گوش می رسد.

با کاهش روز افزون ارزش لیر ترک در مقابل ارزهای خارجی، اعلام ورشکستگی شرکت های تجاری در ترکیه آغاز شده است. در شرایطی که ترکیه با بحرانی سیاسی در پی رسوایی مالی در این کشور مواجه است، ارزش واحد پول ترکیه روز دوشنبه به پایین ترین سطح خود در برابر دلار آمریکا رسید.

هر دلار آمریکا روز دوشنبه در بازار ارز استانبول 25/ 2 لیر ترک معامله شد.

خاورم ** 230 *1446
کد N71528

وبگردی