آفتاب
سفیر مالزی در ایران

موانع تجارت با ایران با کاهش تحریم ها از بین می رود

موانع تجارت با ایران با کاهش تحریم ها از بین می رود

کوالالامپور- ایرنا – سفیر مالزی در ایران با مهم خواندن توافق هسته ای ایران و گروه پنج بعلاوه یک در ژنو و اصلاحیه قانون تحریم های اروپا علیه ایران در نشست بروکسل، گفت: کاهش تحریم ها علیه ایران، موانع بر سر راه تجارت با این کشور و تجارت تهران با سایر کشورها از جمله مالزی را از بین می برد.

به گزارش ایرنا، ˈمحمد صدیق کترگانیˈ که در سمینار و نمایشگاه تجارت روغن پالم ایران - مالزی سخن می گفت، افزود: توافق هسته ای ایران و گروه پنج بعلاوه یک اتفاقی بسیار مهم و نشان دهنده خواسته همه گروهای مذاکره کننده برای دستیابی به توافق جامع است.

وی اظهار امیدواری کرد که توافقات جدید باعث منتفع شدن همه افراد شود و مسیر فعالیت های اقتصادی و تجاری بیشتر ایران با سایر کشورهای جهان از جمله مالزی را هموار کند.

اتحادیه اروپا روز گذشته در نشست وزیران امور خارجه خود در بروکسل اصلاحیه قانون تحریم های اروپا علیه ایران را تصویب کرد که بر اساس آن، بخشی از تحریم های این اتحادیه بطور رسمی تعلیق شد.

ˈسیدعباس عراقچیˈ عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران نیز متزلزل شدن ساختار تحریم ها را با اجرای گام نخست برنامه اقدام مشترک مهم دانست و گفت: برداشته شدن بار روانی تحریم ها فضای جدیدی را در کشور ایجاد خواهد کرد.

براساس برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) سطح تجارت مجاز ایران با اروپا 10 برابر خواهد شد و این اقدام سهم مهمی در تجارت بخش خصوصی با اتحادیه اروپا خواهد داشت.

به گزارش ˈبرناماˈ، ˈمحمد صدیق کترگانیˈ سفیر مالزی در تهران همچنین به روابط خوب و دوستانه مالزی و ایران از سه دهه پیش تاکنون اشاره کرد و گفت: تلاش ها و اقدامات زیادی برای تبدیل ارتباطات سیاسی نزدیک به روابط اقتصادی دوجانبه پایدار صورت گرفته است.

وی با اشاره به روابط دو جانبه تجاری ایران و مالزی که حجم تبادلات دو کشور را در سال 2011 به رقم یک میلیارد و 300 میلیون دلار رساند، گفت: روابط تجاری ایران و مالزی روند رو به رشدی دارد و این روند می تواند ادامه یابد.

این مقام مالزیایی همچنین با اشاره به جمعیت 70 میلیونی ایران که می تواند بازار مناسبی برای صادرات این کشور باشد، گفت: برگزاری سمینارها و نمایشگاه های تجاری روغن پالم در شهرهای مختلف ایران می تواند باعث توسعه بازار این محصول شود.

مالزی از سال 2006 تاکنون 33 سمینار و نمایشگاه روغن پالم در ایران برگزار کرده است.

آساق**د.م**1611
کد N71425

وبگردی