آفتاب
با حضور اساتید و محققان حوزوی

مسائل فقهی طواف از طبقات فوقانی مسجدالحرام بررسی شد

مسائل فقهی طواف از طبقات فوقانی مسجدالحرام بررسی شد

مساله طواف از طبقات فوقانی با حضور رییس مرکز فقهی ائمه اطهار و دو تن از اساتید حوزوی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

مساله طواف از طبقات فوقانی با حضور رییس مرکز فقهی ائمه اطهار و دو تن از اساتید حوزوی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

به گزارش سرویس دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد فاضل لنکرانی، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار در نشست علمی با عنوان «طواف از طبقات فوقانی» به بررسی این موضوع در روایات و آیات مرتبط پرداخت.

وی در ادامه ضمن بررسی دیدگاه‌های مختلف در این موضوع با طرح این سوال که آیا اضافه کردن بر جدار کعبه جایز هست یا نیست؟ گفت: البته مقتضیات برخی از آیات و روایات مبنی بر این است که این موضوع جایز می‌باشد، ولی موضوع بحث ما در این نشست این است که علو من الطائف مضر است یا نه و این بدان معناست که اگر به طور مثال طواف کنندگان پنج متر بالاتر از مکان فعلی کعبه را طواف نمایند، درست است یا نه؟ آیا اگر چندین طبقه در صحن مسجدالحرام ساخته شود، طواف در همه طبقات هر چند که از ارتفاع کعبه بیشتر باشد صحیح است یا خیر؟

حجت‌الاسلام ابوالقاسم علیدوست از محققان حوزوی در ادامه این نشست با قدردانی از برگزارکنندگان این جلسه خاطرنشان کرد: باید بدانیم تا چه حد این نشست‌ها در ایجاد گفتمان نقد و مناظره در جامعه موثر می‌باشد.

وی ادامه داد: منظور از این نشست‌ها نقد و بررسی است، البته نقد عربی است و نه نقد فارسی است، یعنی لازم نیست که از موضوع این نشست اشکال گرفته شود، در این نشست ممکن است مواردی مورد تاکید قرار گیرد.

وی افزود: در این نشست تلاش می‌شود، جوانب این اندیشه را بررسی کنیم، آنچه در اینجا صورت می‌گیرد، بیان مباحث علمی است وگرنه هر کسی که مجتهد است، نظر خودش را در نظر می‌گیرد، اگر احتیاط می‌کند در این مسئله هم احتیاط می‌کند و اگر مقلد باشد بر اساس فتوای مرجع تقلید خویش عمل می‌کند.

این محقق گفت: ما برای اثبات جواز این موضوع دو راه داریم، اول صدق عرفی طواف بر بیت و دوم توسعه معنوی کعبه.

وی در ادامه با اشاره به روایتی که مصادیق وارده بر نماز را در توسعه معنوی کعبه برای طواف نیز صادق می‌داند، خاطرنشان کرد: البته سندی دال بر مخالفت با این مسئله دیده نشده ولی به نظر من این مسئله قابل اعتلا به موضوع طواف بدون در نظر گرفتن حد و مرزها نیست.

علیدوست ادامه داد: شرایط نماز در خصوص طواف هم هست اما اگر توسعه‌هایی در نماز وجود دارد و درست است این مسئله را نمی‌توان به همان حد در موضوع طواف هم صحیح دانست.

وی تصریح کرد: هر توسعه‌ای که در موضوع نماز وجود دارد، مثل امکان خواندن نماز در هر زمان و مکانی نمی‌توان به موضوع طواف خانه کعبه اعتلا داد و این موضوع را از روایت مذکور نمی‌توان استفاده کرد.

حجت‌الاسلام محمد قائنی، محقق و مولف حوزوی در ادامه این نشست علمی گفت: مشروعیت طواف عالی‌تر از خانه باید در بعد لغت هم در نظر گرفته شود.

وی در ادامه مباحث خود مطرح کرد: اگر فرض کنیم، مسجدالحرام محدود به مساحتی خاص است اگر دیوارهای مسجد را بردارند و مانعی بین مسجد الحرام و فضای همجوار نباشد در این خصوص طواف فی البیت صدق می‌کند که اساسا دلیلی برای محدود دانستن این فضا وجود ندارد مگر در یک روایت که آن هم سند معتبری ندارد.

این محقق و اندیشمند حوزوی گفت: نظر نهایی بنده در موضوع طواف از طبقات فوقانی این است که طواف به شیء هم طولا و هم عرضا محدود است به طواف بالبیت و هر جا این صدق وجود داشته باشد، مشروع بوده و در غیر اینصورت مشروع نیست.

انتهای پیام

کد N71269

وبگردی