آفتاب

اظهارات مخالف و موافق طرح دائمی شدن تشکل شورای دستگاه‌های نظارتی

اظهارات مخالف و موافق طرح دائمی شدن تشکل شورای دستگاه‌های نظارتی

در جریان رسیدگی به طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان در برخی از شوراهای عالی با توجه به اینکه مجلس نتوانست تصمیم‌گیری کند مقرر شد تا کمیسیون تدوین آئین‌نامه مجددا آن را مورد رسیدگی قرار دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در جریان رسیدگی به طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان در برخی از شوراهای عالی، مجامع و سایر هیأت‌ها، محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس پیشنهاد ابقاء ماده مذکور در این طرح و ارجاع آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام را مطرح کرد و گفت: معاونت نظارت مجلس براساس وظایف خود به خوبی بحث نظارت را پیگیری می‌کند که از مجلس هشتم که این کار آغاز شده تا کنون نتایج خوبی نیز داشته است.

وی افزود: پیش از این در برنامه پنجم توسعه نیز مقرر شده که سه قوه شورایی داشته باشند تا نظارت‌ها را هماهنگ کنند و براساس ماده 221 قانون برنامه با رعایت قانون اساسی این شورا تشکیل می‌شود.

باهنر افزود: همانطور که معاونت نظارت مطرح کرد تاکنون شورای دستگاه‌های نظارتی سه سال است که آغاز به کار کرده و کار خود را دنبال می‌کند و ما در این طرح به دنبال دائمی کردن این شورا هستیم و ایراد شورای نگهبان نیز در شکل ظاهری این موضوع است.

ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در مخالفت با پیشنهاد مذکور اظهار کرد: متأسفانه در مجلس هشتم نگاه به نمایندگان کارمندی و اداری بود و ما اگر بخواهیم اینگونه تمام اختیارات مجلس را سلب کنیم و اسم آن را هماهنگی بگذاریم در واقع مصونیت از نمایندگان گرفته شده است.

وی با اشاره به شکل ظاهری که از روز گذشته در صحن علنی پارلمان رخ داده است، گفت: چرا این کارها را می‌کنید،‌مگر بچه ‌مدرسه‌ای هستند، مدیر و بپا می‌خواهند. ما همه وظایف قانونی خود را انجام می‌دهیم و با این کارها با هر عنوان و یا هر تیتری ما را محدودتر می‌کنید.

ندیمی با تاکید بر اینکه نیات پشت این قضیه مثبت است، گفت: اما این موضوع نشان می‌دهد که مجلس از هدف اصلی‌اش کم کم دور می‌شود و ما به تدریج به آقا اجازه تبدیل می‌شویم.

نماینده مردم لاهیجان خاطر نشان کرد: با هر عنوانی که نمایندگان را محدود کرد می‌توان گفت ضد حرکاتی است که برادران ما به خاطر آن به شهادت رسیدند.

وی تاکید کرد: ما کارمند شما نیستیم. ما نماینده ملت هستیم و اکنون که در مجلس حضور داریم برای مردم قدم برمی‌داریم،‌اما اسم این کارها این است که بعد از مدتی بگویند تذکر هم ندهید و ما کم کم بیاییم چهار واحد درسی بگذرانیم و نهایتا والسلام. لذا تاکید می‌کنم که اکثریت نمایندگان به چنین نگاه و چیدمانی اعتراض دارند.

محمدرضا پورابراهیمی در موافقت پیشنهاد ارائه شده در مورد این طرح گفت: در حال حاضر در سال سوم برنامه قرار داریم و به منظور ایجاد هماهنگی و کارآمد نمودن ماده 221 قانون برنامه می‌گوید که شورای دستگاه نظارتی متشکل از دو نفر از مسئولان نظارتی هر قوه با انتخاب رئیس قوه با حفظ استقلال هر یک از آنها در حدود مقرر در قانون اساسی تشکیل شود.

وی افزود: در حال حاضر کمیسیون تدوین آئین‌نامه نیز اصرار دارد که این بند به قوت خود باقی بماند و در این صورت ما چگونه می‌توانیم حکم قانون برنامه را اجرایی کنیم؟ اگر قرار باشد از پیشنهادی که قبلا در قانون برنامه آمده اجتناب کنیم باید به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شود.

کاتب سخنگوی کمیسیون تدوین آئین‌نامه نیز در توضیح این مطلب گفت: اینکه کمیسیون تدوین آئین‌نامه حذف ماده هفت طرح مذکور را ارائه کرده بود به لحاظ محتوایی نبود زیرا معتقدیم آنچه که در قانون برنامه پنجم آمده در قانون برنامه ششم نیز خواهد آمد.

وی خطاب به سخنان ندیمی اظهار کرد: تصویب این طرح محدودیت نمایندگان نیست بلکه نمایندگان حق نظارتشان باقی است و هیچکسی حق ندارد نظارت آنها را کم کند.

کاتب خاطر نشان کرد: دائمی شدن شورای نظارتی دارای پیامدهای مثبتی از جمله حل تداخل وظایف بین قوا، ارائه گزارش‌ها و آمار و ارقام یکسان و مستند و دائمی شدن آن نیز از نکات مثبت این طرح است.

بنابراین پس از اظهارات مخالف و موافق با توجه به این که نمایندگان به ابقاء و ارجاع این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام رای ندادند مقرر شد تا کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجددا به آن رسیدگی کند.

انتهای پیام

کد N71150

وبگردی